Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Cijfers: wie is er niet groot mee geworden? De toetscultuur in het voortgezet- en hoger onderwijs is echter aan het veranderen: er is steeds meer aandacht voor formatief toetsen en inbedding van toetsen in het leerproces van de student. Daarbij vindt een verschuiving plaats van informatie-arme feedback gebaseerd op cijfers, naar rijke en op het persoonlijke leerproces toegespitste feedback. Ook in de medische opleidingen zien we dat er steeds vaker gekozen wordt voor het loslaten van cijfers op de traditionele 10-puntschaal, en wordt volstaan met globalere kwalificaties zoals op, onder of boven niveau. En soms zijn er zelfs helemaal geen cijfers of beoordelingsschalen meer.
Maar wat is de impact van deze veranderingen? Wat zijn de dilemma’s die onze keuzes in het geven van feedback bepalen? Wat zijn voor- en nadelen van cijfers, voor zowel docenten als studenten? Wat zijn alternatieven voor het geven van cijfers? Kan dat eigenlijk wel? En: wat zijn eigenlijk onze assumpties over de rol van cijfers op motivatie en gedrag van studenten? Wat leert onderzoek ons hierover, of welk onderzoek hebben we nodig om onderbouwde keuzes te kunnen maken? In deze rondetafelsessie gaan we hierover met elkaar de dialoog aan, waarbij zowel ervaringen uit de onderwijspraktijk als bevindingen uit onderzoek aan bod komen.
Doel:
Een goede discussie over de dilemma’s, de zin en onzin van cijfers, zodat deelnemers handvatten krijgen om een overwogen keuze te maken in het gebruik van cijfers of alternatieve vormen van feedback.
Doelgroep:
Docenten, studenten, onderwijskundigen binnen het hoger onderwijs
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Met het bijwonen van deze rondetafelsessie willen we graag de dialoog aan gaan over de zin en onzin van cijfers. We bespreken de voor- en nadelen van cijfers en onze aannames daarover, en reflecteren hierop in het licht van onderzoekbevindingen. Verder kijken we naar de praktijk en sluiten we af met een samenvatting van de dilemma’s en brainstorm over hoe deze te hanteren.
Referenties:
Max aantal deelnemers :
30