Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
“It is more important to know what sort of person has a disease than to know what sort of disease a person has” – Hippocrates
Empathie en compassie in de artsenkamer, is een groter inlevingsvermogen in de wensen en noden van de patiënt, een patiënt die zich beter gehoord voelt en gesterkt in het aannemen van een actieve rol in zijn zorgproces en een arts die persoonsgerichte zorg verleent. De laatste jaren is er bewezen dat empathie voor een verbeterde arts-patiëntrelatie zorgt en dat het aanleren van empathie aan de medisch studenten effect heeft op de kennis, houding en gedrag van de studenten. Naarmate we steeds meer pogingen doen om empathie in de opleiding te implementeren is het dus van groot belang dat we ook naar de praktijk kijken. Daar waar vroeger voornamelijk een traditioneel paternalistisch model van arts-patiëntrelatie werd gehandhaafd, krijgt de patiënt tegenwoordig steeds meer kennis, motivatie en zelfvertrouwen om een actieve rol in zijn gezondheid aan te nemen. Gezondheid wordt gezien als een dynamisch concept waarbij de patiënt het vermogen heeft om zich aan te passen en zichzelf te managen op de 6 dimensies van positieve gezondheid: sociaal, fysiek, cognitief, dagelijks functioneren, zingeving en kwaliteit van leven. De afgelopen jaren hebben wij een onderwijs interventie gecreëerd waarbij medisch studenten als medisch coach (een MedGezel) de patiënt begeleiden bij het verkrijgen van een persoonsgericht artsenconsult. Door het inzetten van een MedGezel, creëert deze empathie-interventie een win-win-win situatie. De geneeskunde student leert empathisch vermogen, de patiënt voelt zich beter gehoord en is beter voorbereid bij de afspraak, waardoor de specialist meer kansen krijgt voor persoonsgerichte zorg. De pilots van de afgelopen jaren hebben laten zien dat dit een goed leermodel is, helaas lukt het in de praktijk nog altijd niet om dit programma in de onderwijscurricula te implementeren. Daar stuit MedGezel op de zogenoemde “muur van welwillendheid”.
Doel:
De rondetafelsessie stimuleert het uitwisselen van ideeën en samen nadenken over de faciliterende en belemmerende factoren voor het implementeren van dit empathie onderdeel in het onderwijscurriculum.
Doelgroep:
Opleiders, onderwijsmakers, zorgverleners, medisch studenten
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Korte presentatie over het concept “MedGezel” met daarbij onze ervaringen en de eerste resultaten uit het onderzoek. Aan de hand van ludieke stellingen zal een discussie worden gevoerd.
Leeruitkomsten: visie op empathie onderwijs en visie op verandering van klinisch onderwijs
Referenties:
Max aantal deelnemers :
50