Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Voor de lijn ‘Professionele Ontwikkeling’ (PO), waarin masterstudenten Tandheelkunde afwisselend als groep bijeenkomen in begeleide coachsessies en zelfstandige themasessies, hebben we een opdracht ontwikkeld op basis van de onderwijsprincipes Activerend leren en Samenwerkend leren1,2.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Voor de opdracht vroegen we masterstudenten (jaar 1 en 2) om in de laatste 2 themasessies van de leerlijn Professionele Ontwikkeling (PO), een kennisclip te maken over een onderwerp gerelateerd aan professionaliteit. De leerdoelen waren dat studenten: een duidelijk leerdoel verwoorden en daar invulling aan geven; aansluiting vinden bij de competenties van de tandarts; origineel zijn, inspireren en verbinden. Met de opdracht wilden we ook afstemmen op de interesses van de studenten op het gebied van professionaliteit. Studenten konden een onderwerp kiezen dat ze erg belangrijk vonden en/óf hadden gemist in het curriculum. Alle clips werden beoordeeld en van feedback voorzien door de PO-cursuscoördinatoren en in rangorde geplaatst. Een jury beoordeelde de drie beste clips van elk jaar, waarbij cijfers (schaal 1-10) werden toegekend voor items die overeen kwamen met de leerdoelen van de opdracht. Gemiddelde scores werden berekend. De winnende groepen per jaar wonnen bioscoopkaartjes.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Alle groepen (n=24 jaar 1; n=24 jaar 2), ieder bestaande uit ongeveer 7 studenten, hebben een kennisclip gemaakt. Twee groepen misten de deadline en daardoor de competitie. De onderwerpen liepen sterk uiteen (bijvoorbeeld herkennen van kindermishandeling, omgaan met hoge werkdruk) en onderwerpen kwamen aan bod die niet uitvoerig in het curriculum waren opgenomen (bijvoorbeeld over de rol van beroepsverenigingen, leefstijladviezen). De beoordelingsscores van eerstejaars masterstudenten waren iets hoger dan die van tweedejaars masterstudenten.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Met een beperkte inzet van docenten, is met deze opdracht naar voren gekomen welke onderwerpen studenten belangrijk vinden voor hun professionele ontwikkeling. Bovendien ontdekten we welke lacunes er volgens de studenten in onze PO-leerlijn bestaan. Sommige van deze lacunes kunnen direct worden opgevuld met de uitstekende onderwijsclips (cijfer 8 en hoger) die deze opdracht heeft opgeleverd. De hogere scores van de jaar eerstejaars studenten hangt mogelijk samen met een algemene waardering van het PO-onderwijs van deze groep, die hoger was dan die van de tweedejaars. Gebruik makend van eerder genoemde onderwijsprincipes is deze activerende opdracht waarin studenten zelfstandig samenwerken zowel praktisch als onderwijskundig van nut gebleken.
Referenties (max. 2):
Ryan, R. M.; Deci, E. L. (2000). “Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being”. American Psychologist. 55(1):68–78.
Zimmerman, Barry J. (1990). “Self-Regulated Learning and Academic Achievement: An Overview”. Educational Psychologist. Informa UK Limited. 25(1):3–17.