De juiste dokter op de juiste plek.

Informatie
Auteurs
A.E.M. van Vianen
A.H. Fris
A.P.J. de Pagter
J. Koen
M. de Hoog
Organisatie
Erasmus MC
Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis
Universiteit van Amsterdam
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Onderzoek wijst uit dat studenten het gevoel hebben niet goed genoeg begeleid te worden in het plannen van hun loopbaan.

In de literatuur wordt toe nu toe vooral gekeken naar welke specialisatiekeuze studenten maken en waarom. De affectieve kant van het maken van loopbaankeuzes is nog onderbelicht, evenals de factoren die bijdragen aan het wel of niet kunnen maken van een keuze. Het onderzoek binnen het MATCH programma beoogt inzicht te bieden in deze factoren.

Specifiek bestaat het onderzoek uit twee onderdelen: ten eerste onderzoeken wij welke individuele- en omgevingsfactoren de loopbaankeuze belemmeren en bevorderen. Ten tweede zal worden onderzocht of individuele coaching de loopbaan-gerelateerde zorgen van studenten kan verminderen.

Wij verwachten dat coaching studenten zal helpen om een beter beeld te krijgen van wie zij zijn en wat zij willen in hun loopbaan. Ook zal coaching studenten helpen om beter om te gaan met belastende factoren zoals competitie. De resultaten van dit onderzoek zijn essentieel om effectieve begeleiding te kunnen bieden en studenten Geneeskunde op een passende loopbaan voor te bereiden.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

In het eerste deel van het onderzoek inventariseren wij door middel van vragenlijstonderzoek met herhaalde metingen de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed kunnen zijn op het maken van een loopbaankeuze.

In het tweede deel van het onderzoek bieden wij professionele coaching aan masterstudenten Geneeskunde. In een lopende pilotstudie kunnen studenten zich aanmelden voor 5 gratis sessies met een professionele coach naar keuze. Alle coaches hebben zelf Geneeskunde gestudeerd en hebben een geaccrediteerde opleiding tot coach gevolgd. De studenten die zich voor coaching hebben aangemeld vullen een eerste vragenlijst in (T0). Daarna worden deelnemers random toegewezen aan de wachtlijstgroep of interventiegroep. Na afloop van het coachingstraject vullen de studenten opnieuw een vragenlijst in (T1).

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Na introductie van het MATCH coachingsprogramma meldde meer dan de helft van de studenten zich aan voor coaching. Ook uit spontane reacties van studenten bleek dat zij behoefte hebben aan ondersteuning bij het maken van loopbaankeuzes.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Masterstudenten Geneeskunde hebben behoefte aan individuele begeleiding bij het maken van loopbaankeuzes. Ruim 60% van de aangemelde studenten geeft aan dat zij met behulp van coaching tot een loopbaankeuze proberen te komen.

Tot op heden is er weinig inzicht in de individuele- en omgevingsfactoren gerelateerd aan (loopbaan)keuzestress.

Referenties:

De Geneeskundestudent, van Aken, E., Groen, M., & Sandkuyl, S. (2019, maart). Beroepskeuze, veel twijfels en keuzestress onder geneeskundestudenten. https://degeneeskundestudent.nl/wp- content/uploads/2020/07/Onderzoeksrapport-Beroepskeuze-2.pdf

Hill, M. R., Goicochea, S., & Merlo, L. J. (2018). In their own words: stressors facing medical students in the millennial generation. Medical Education Online, 23(1), 1530558. https://doi.org/10.1080/10872981.2018.1530558

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee