Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Voor professionalisering van docenten worden vaak formele leersituaties aangeboden, terwijl het leren van docenten veelal plaatsvindt binnen informele leersituaties. Hiervan is een Community of Practice (CoP / een leergemeenschap) een voorbeeld. Binnen een CoP is het onderling delen van kennis essentieel, hetgeen vaak informeel en impliciet plaatsvindt. Een docent kan tot verschillende CoP behoren waaronder een CoP vanuit de rol in het onderwijs. Binnen een dergelijke CoP delen docenten hun expertise en ervaringen om hun vaardigheden te verbeteren en het onderwijs te innoveren. Het behoren tot een onderwijs CoP vergroot vaak het gevoel van verbondenheid met onderwijs. Bovendien kan het bevorderend zijn voor de transfer tussen opleidingsactiviteit en werkplek of het behalen van persoonlijke doelen (Steinert, et al., 2016). Vanwege het positieve effect op verbondenheid tussen docenten en de opleiding ligt het verleggen van de aandacht bij docentprofessionaliseringsactiviteiten naar informeel leren, bijvoorbeeld in een CoP, van docenten voor de hand.
Vollenbroek (2019) heeft onderzocht welke individuele, organisatorische en ‘community’ factoren het sociale gedrag van leden in een CoP beïnvloeden:
Motivation: beïnvloedt het individuele gedrag van de deelnemer (bijvoorbeeld motivatie om geïnformeerd te zijn of om je prestaties te verbeteren).
Opportunity: voorwaarden voor het deelnemen aan de CoP en de waarde die hieraan gehecht wordt (bijvoorbeeld tijd die docenten ervoor krijgen).
Ability: in staat zijn om kennis te delen met andere deelnemers (bijvoorbeeld kunnen herkennen welke informatie nuttig is).
Communality: beïnvloedt het vertrouwen tussen deelnemers (bijvoorbeeld door gedeelde identiteit, leiderschap en taal).
In deze workshop willen we met de deelnemers verkennen hoe (docent)professionalisering (in)formele CoPs zou kunnen inzetten, rekening houdend met de MOAC-factoren, en hoe dit het leren van deelnemers kan stimuleren.
Doel:
Deelnemers zijn bekend met de MOAC factoren, kunnen het eigen onderwijs en eventuele (docent)professionaliseringsinitiatieven evalueren o.b.v. de MOAC-factoren en kunnen deze inzetten om een CoP te stimuleren.
Doelgroep:
Docenten, opleiders, onderwijskundigen
Opzet: activiteiten en opbrengst:
In deze workshop starten we met een inventarisatie tot welke (in)formele CoPs de deelnemers zelf behoren en welke voor- en nadelen zij hiervan ervaren. Daarna introduceren we het MOAC-model en welke impact de factoren hebben op het functioneren van een CoP. Hierbij leggen we ook de relatie met de resultaten van ons onderzoek aan de Faculteit Geneeskunde van de UvA en FHML,Maastricht University over de inzet van formele CoP bij docentprofessionalisering.
Vervolgens gaan de deelnemers in duo’s analyseren hoe de MOAC-factoren bijdragen aan bijgewoonde professionaliseringsactiviteiten. Deze duo’s vormen een kwartet waarin de ervaringen van de duo’s worden uitgewisseld en er gefocust wordt op een tweetal activiteiten die meer tot in detail worden besproken. Tenslotte zullen we plenair de resultaten van de discussies bespreken.
Referenties:
Max aantal deelnemers :
30