Context / probleemstelling of aanleiding
Probleemstelling:
In een flipped classroom bereiken studenten kennis-en begripsdoelen zelfstandig en wordt het contactonderwijs gebruikt voor het bereiken van de hogere leerdoelen (Singh, Mahajan, Guptha, & Singh, 2018). Hoewel sommige studies in het hoger gezondheidszorgonderwijs laten zien dat flipped classroom een positief effect heeft op leeruitkomsten en studentenpercepties, zijn er ook studies die een negatief effect laten zien. Een kwalitatieve review dat een overzicht biedt van de factoren die bijdragen aan effectiviteit en hoe deze factoren gestimuleerd kunnen worden ontbreekt. In deze review staan de volgende vragen centraal: 1) Welke factoren beïnvloeden de effectiviteit van een flipped classroom, 2) door welke factoren wordt dit gemedieerd en 3) hoe kunnen deze factoren positief worden gestimuleerd? Effectiviteit is in deze studie geconceptualiseerd als een verbeterde leeruitkomst of positievere studentperceptie. De inzichten kunnen gebruikt worden om een flipped classroom effectief te implementeren.
Methode:
Dit onderzoek is een state-of-the-art review. Begin april 2020 zijn de databases PubMed, Web of Science, Scopus, PsycINFO en MEDLINE geraadpleegd. De volgende zoektermen zijn gebruikt: (flipped classroom) AND (higher education) NOT (Team-Based Learning). Het tijdframe was ingesteld op 2016 tot 2020. De volgende inclusiecriteria werden gehanteerd: 1) de studie is Engels, 2) het voornaamste didactische principe is de flipped classroom, 3) de doelgroep is studenten in het hoger onderwijs, 4) alle typen publicaties behalve congresbijdragen, validatiestudies en pilotstudies, 5) de volledige tekst van de studie is beschikbaar, 6) het type onderwijs is hoorcollege en/of werkcollege, 7) de vraagstelling van de studie is relevant voor de onderzoeksvragen, 8) het onderzoeksdesign is mixed method, kwalitatief of kwantitatief, 9) het betreft hoger gezondheidszorg onderwijs. De search leverde 1282 resultaten op. De geïncludeerde studies zijn systematisch geanalyseerd middels een codeerschema, waarin onder andere kenmerken van de methodologie, onderwijscontext en bevindingen werden gecodeerd. De methodologische kwaliteit van de studies werd vastgesteld door de checklist voor kwantitatief en kwalitatief onderzoek van het Joanna Briggs Institute. De data is geanalyseerd via grounded theory method.
Resultaten (en conclusie):
Na screening van de artikelen op basis van de inclusie-en exclusiecriteria zijn 60 artikelen geïncludeerd. De methodologische kwaliteit was veelal voldoende. De analyse onthulde zes factoren die de effectiviteit van een flipped classroom beïnvloeden: studentkenmerken, docentkenmerken, implementatie, taakkenmerken, out-of-class en in-class activiteiten. Mediërende factoren hierin zijn onder andere het niveau van zelfregulatie van de lerende, de rol en motivatie van de docent, beoordelingsaanpak en de begeleiding tijdens de zelfstudie. Deze factoren kunnen positief worden beïnvloed door bijvoorbeeld het leerproces te structuren, de docententraining te focussen op competenties en leer-en onderwijsbenaderingen die relevant zijn voor flipped classroom.
Discussie :
Eerder onderzoek heeft aangetoond dat de flipped classroom een effectieve instructiemethode is, als het op een effectieve manier wordt toegepast. Deze studie heeft in kaart gebracht welke factoren de effectiviteit van flipped classroom beïnvloeden, door welke factoren dit wordt gemedieerd en de manieren waarop deze factoren positief beïnvloed kunnen worden. Door deze ingrediënten toe te passen, kan de effectiviteit van een flipped classroom bevorderd worden. Dit kan leiden tot verhoogde leeruitkomsten en positievere studentpercepties. Om de manier waarop de in kaart gebrachte factoren met elkaar interacteren en de effectiviteit van de verschillende interventies vast te stellen is verder onderzoek nodig.
Referenties:
Singh, K., Mahajan, R., Gupta, P., & Singh, T. (2018). Flipped classroom: A concept for engaging medical students in learning. Indian pediatrics, 55, 507-512.