Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In Leiden, bij de opleiding tot basisarts, loopt de helft van de coassistenten een 6 weeks coschap in de Sociale Geneeskunde en de andere helft loopt een 6 weeks coschap Ouderengeneeskunde. Tijdens de terugkomdagen kunnen de ervaringen gedeeld worden. Hoe kunnen studenten op een activerende manier van elkaars vakgebieden leren aan de hand van actuele en reële casuïstiek?
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Wij hebben een escaperoom voor de laatste terugkomdag ontwikkeld op basis van de volgende leerdoelen.
Na de escaperoom heeft de student
.. besef wat het belang is van interprofessionele samenwerking bij de benadering van een casus.
.. een op ervaring gebaseerd beeld van de toegevoegde waarde van Sociale Geneeskunde en Ouderengeneeskunde voor de gezondheid van patiënten en hun omgeving (in aansluiting op Raamplan Artsopleiding 20201)
De spelsituatie is als volgt: opa en oma Berends wonen naast het gezin Berends bestaande uit vader, moeder en twee kinderen. We volgen het gezin een aantal weken, er worden veel voorkomende geriatrische problemen en sociale geneeskundige problemen opgelost. Om voldoende punten te verdienen is samenwerking tussen de Sociaal Geneeskundige coassistenten en coassistenten Ouderengeneeskunde noodzakelijk. De kennis en ervaring die opgedaan is in de coschappen wordt intensief gebruikt. Aan het eind van het spel maken we een sprong van 15 jaar en zien het effect van goede oplossingen van de problemen: door een goede preventie gaat het goed met de familie Berends. Bij onvoldoende punten zijn de problemen verder opgestapeld en gaat het niet goed.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De leerdoelen zijn behaald, er is actief en effectief samengewerkt (8,55, 20 studenten).
Studenten ervaren de escaperoom als leerzaam en leuk (gem 8,21, 20 studenten).
Studenten ervaren dat preventie en goede samenwerking uiteindelijk leidt tot een gezonder systeem, zowel de ouders als de kinderen profiteren ervan. De studenten zijn blij bij een goede afloop en teleurgesteld als de preventie onvoldoende bleek te zijn.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De escaperoom loopt (na een lange ontwikkeltijd) vanzelf. De docent begeleidt het proces.
We hebben de tijdsinvestering van het schrijfproces onderschat: het kost tijd om goede doelen en samenhangende casus/escapeopdrachten te maken.
Een digitale werkomgeving ziet er mooi uit en is aantrekkelijk voor studenten. Het grote nadeel is echter dat je er als docent niet zomaar aan kan sleutelen. Dit is een beperking bij het verder ontwikkelen van de opdrachten. Maak voordat je begint de deal dat je continue ondersteuning van een digitaal team kunt blijven houden.
Referenties (max. 2):
Raamplan Artsopleiding 2020, NFU
Rosenkrantz, O. et al. Priming healthcare students on the importance of non-technical skills in healthcare: How to set up a medical escape room game experience Medical teacher vol 41, no 11 1285-1292 (2019)