Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Studenten van verschillende zorgopleidingen van Zuyd Hogeschool merken op dat er in hun opleidingen onvoldoende aandacht is voor eHealth en preventie om goed voorbereid te zijn op de veranderende rol van de zorgprofessional richting preventie en leefstijlondersteuning. Om dit op te lossen selecteren we als case het gebruik van mobiele apps ter preventie van gezondheidsproblemen. Het is nu lastig om de juiste gezondheidsapp aan te bieden aan de cliënt. Om dit probleem op te lossen hebben we een innovatief onderwijs ontwikkeld dat primair zal worden ingezet als een ‘toolbox’, waarvan onderdelen worden ingezet in verschillende curricula. Ook zal het onderwijs worden aangeboden tijdens stages en afstuderen.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
De onderwijsinnovatie is enerzijds de koppeling maken tussen eHealth en preventie en anderzijds gebruik maken van activerend leren en praktijkgericht, flexibel onderwijs. Docenten, zorgprofessionals en onderzoekers werken samen aan de onderwijsinnovatie die vervolgens wordt uitgevoerd. De student leert activerend en werkt praktijkgericht, waardoor bij een vraag uit de zorgpraktijk, al onderzoekend de juiste app kan worden geselecteerd. Met deze aanpak leveren we een bijdrage aan een belangrijke maatschappelijke doelstelling: preventie van welvaartsziekten en gezondheidsproblemen.
De opbrengsten van dit project zijn: 1) een competentieprofiel van de ‘appmakelaar’, 2) een blauwdruk (ontwerp van het onderwijs), 3) een blended learning onderwijsprogramma waarvan delen binnen Zuyd Hogeschool uitgevoerd zijn en 4) didactische bouwstenen voor het hbo.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De innovatie is uitgevoerd in nauwe samenwerking tussen studenten, docenten en zorgprofessionals. De verschillende deelnemers bleken complementair aan elkaar tijdens het maken van onderwijs. Het startpunt van de onderwijsinnovatie werd gevormd door de inventarisatie van eHealth competenties die gevraagd worden door de zorgpraktijk. Vervolgens zijn deze competenties ingedeeld in een zestal leeruitkomsten. Deze leeruitkomsten zijn richtinggevend geweest voor het te ontwerpen onderwijs. Voor elke leeruitkomst zijn vervolgens leer/lesdoelen beschreven; per leer/lesdoel zijn de onderwijsvormen vastgesteld en is het onderwijs gemaakt, waarbij gebruikt is gemaakt van Moodle (ELO). Het eindresultaat is een gevarieerd Blended Learning onderwijsprogramma.
Het onderwijsprogramma is geïntroduceerd en gepresenteerd aan curriculumcommissies van zorgopleidingen van Zuyd Hogeschool en aan module/blok coördinatoren. Delen van het programma zijn inmiddels opgenomen in verschillende curricula.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Het ontwikkelde onderwijs vindt gemakkelijk zijn weg naar het onderwijs; docenten weten de ‘toolbox’ te vinden en kunnen eenvoudig onderwijs in hun eigen ELO importeren. Deze ‘minor revisions’ van het curriculum gaan niet gepaard met veel en langdurige procedures.
het proces via de curriculumcommissies verloopt aanzienlijk moeizamer en heeft beperkt succes opgeleverd, veroorzaakt door het feit dat het ‘major revisions’ betreft.
Delen van het programma zijn prima uit te voeren binnen de zorgpraktijk en als afstudeeropdracht.