Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Omdat medisch studenten zich tijdens hun opleiding moeten bekwamen in medisch onderzoek is inzicht in de werkwijze van een medisch ethische toetsingscommissie (METC) relevant. Deze thematiek is relatief abstract en vereist het combineren van normatieve argumenten met onderzoeksinhoudelijke en methodologische vraagstukken. Om deze drempel voor studenten te slechten, is in Groningen de Digitafel ingezet bij het uitvoeren van een groepsopdracht over de medisch-ethische beoordeling van een onderzoeksvoorstel.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
De Digitafel bestaat uit een touch-screen van 1,5 m2 (grote iPad), waarop m.b.v. programmatuur begrippen, argumenten en denkprocessen zichtbaar en manipuleerbaar worden gemaakt. De deelnemers rond de Tafel kunnen zo hun argumentatie zichtbaar maken en door manipulatie op de Tafel systematisch alle voor- en tegenargumenten met elkaar bespreken. Dit leidt tot transparante, gezamenlijke besluitvorming. Een ‘Tafelheer of –dame’ (docent) bereidt de sessie voor en stuurt zo nodig het proces bij.
Voor deze opdracht is de Digitafel ingesteld om het beoordelen van een onderzoeksprotocol door een METC te simuleren, waarbij een groep van 5 studenten verschillende rollen van de commissie op zich nemen en een onderzoeksprotocol beoordelen. Discussie over het protocol gebeurt door het ordenen en bespreken van vragen, die vooraf door de studenten opgesteld zijn. Deze vragen zijn interactief beschikbaar op de Digitafel en kunnen verschoven, vergroot of verkleind en verwijderd worden. Tijdens het gesprek kunnen screenshots gemaakt worden van het scherm. De beoordeling van het protocol aan de Digitafel duurt ongeveer een uur.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
In september 2018 is deze opdracht opgesteld in het kader van een pilotonderzoek en gebruikt als onderdeel van de researchmaster Clinical Psychosocial Epidemiology en de master Biomedical Engineering. Voor dit onderzoek heeft een deel van de studenten de opdracht met behulp van de Digitafel uitgewerkt en een deel zonder. We hebben ons gericht op studenten die aan het begin van het academisch onderzoek staan, waarvoor bekwaamheid in het beoordelen van medisch onderzoek van groot belang kan zijn.
Inmiddels wordt de opdracht standaard gebruikt in bovengenoemde masterprogramma’s en daarnaast bij jaar 3 van de bacheloropleiding geneeskunde, als onderdeel van de Junior Scientific Masterclass. De inzet van deze opdracht naar andere onderwijsprogramma’s wordt momenteel overwogen.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De betrokken studenten waren enthousiast over de opdracht en het gebruik van de Digitafel. Ze meldden dat ze actief betrokken waren, een beter begrip kregen van medisch-ethische beoordeling en het gevoel hadden dat ze hun eigen werk zouden verbeteren.
De docenten zagen dat de kwaliteit en uitvoering van de opdrachten gemaakt met de Digitafel hoger was.
Het combineren van normatieve argumenten met onderzoeksinhoudelijke en methodologische vraagstukken kan goed getraind worden met behulp van de digitafel.