Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
De centrale opleidingscommissie (COC) dient een systeem te onderhouden voor melding en behandeling van geschillen tussen artsen en hun opleiders. Dergelijke geschillen kunnen gaan over bijvoorbeeld beoordeling, begeleiding of beëindiging van de opleiding. De geschillen beslechtende rol van de COC werd de laatste jaren belangrijker. De afgelopen vijf jaar verminderde het aantal procedures van aios bij de vervolginstantie. De COC is steeds vaker de laatste en enige instantie. Hoe vervult de COC deze rol in de praktijk?
Beschrijving van de interventie/innovatie:
We deden tussen januari en mei 2022 een uitvraag over hoe de COCs van UMCs hun bemiddelingsrol invulden in de periode van 2011 tot 2020 wat betreft doel, protocol, betrokkenen en aantal behandelde geschillen.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Het bemiddelingsdoel verschilde van remediërend, mediërend tot adviserend. Alle zeven UMCs gebruiken momenteel een beschrijving, procedure of stappenplan voor de bemiddeling. Een lid van het dagelijks bestuur (DB) beoordeelt in alle UMCs de ontvankelijkheid, daarna laat één UMC de bemiddeling door een ombudspersoon verrichten, tenminste vijf UMCs maken gebruik van een adhoc commissie van twee tot vijf personen met leden van de COC. Bij vier UMCs zit er een aios in de commissie, bij één van hen is dat optioneel. Het aantal genoemde geschillen in dit onderzoek is gemiddeld minder dan één per UMC per jaar. Waarschijnlijk is het aantal bemiddelingen door de COCs in de afgelopen vijf jaar verminderd in vergelijking tot de vijf jaar daarvoor.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Per UMC is weinig frequent sprake van bemiddeling. Mogelijk is deze frequentie onvoldoende om expertise te verwerven en te behouden. We bevelen aan om de bemiddeling te concentreren, bijvoorbeeld door te centraliseren binnen de onderwijs en opleidingsregio (OOR), waardoor regionale expertise wordt opgebouwd en mogelijk de meldingsbereidheid en de effectiviteit van de bemiddeling zou kunnen toenemen.
Referenties (max. 2):
Godschalx-Dekker J, Gerritse F, Luykx J. Vijftien jaar uitspraken geschillencommissie geanalyseerd. Uit de opleiding gezet: aios delft vaker het onderspit. Medisch Contact 2021;48:24-26.
Godschalx-Dekker JA, Staal HM, Mook WNKA van. Bewaken en bemiddelen: verenigbare bevoegdheden binnen de medische vervolgopleidingen? Tijdschrift voor Gezondheidsrecht 2022;46(6):527-533.