De adaptatie en validatie van een instrument om autonomie-ondersteuning in geboortezorg-consulten te observeren.

Informatie
Auteurs
A. van Hecke
C. Verhoeven
J.M. Kors
L. Martin
S.M. Peerdeman
V. Duprez
Organisatie
Amsterdam UMC loc. VUmc
Universiteit Gent
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Aanleiding

Gebaseerd op de Self-Determination Theory en instrumenten uit de onderwijscontext is aan de universiteit van Gent een observatie instrument ontwikkeld om te kunnen beoordelen of professionals tegemoet komen aan de drie psychologische basisbehoeften, tijdens consulten in de chronische zorg (2). Door tegemoet te komen aan de psychologische basisbehoeften: autonomie, competentie en verbondenheid kunnen professionals patiënten helpen bij het maken van eigen keuzes met betrekking tot hun gezondheid. Het observatie instrument stelt trainers in staat gedetailleerde, evidence-based feedback te geven waardoor professionals en studenten hun consultvaardigheden verder kunnen ontwikkelen. Maar is dit instrument ook bruikbaar in de geboortezorg?

Doel van deze studie is het uitvoeren van een kwalitatieve adaptatie en validatie van het instrument, om het uiteindelijk in te zetten in het onderwijs in de geboortezorg.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Methode

Het kwalitatieve adaptatie en validatieproces bestond uit 4 stappen (3). (i) Twee onderzoekers vertaalden onafhankelijk van elkaar het instrument naar de geboortezorg. (ii) Deze twee onderzoekers bediscussieerden de twee vertalingen totdat consensus werd bereikt. (iii) Een patiëntvertegenwoordiger en zeven experts op het gebied van communicatie, SDT en geboortezorg toetsten de consistentie tussen het origineel en de vertaling en de bruikbaarheid van het instrument in de geboortezorg. (iv) Een expert op het gebied van psychologisch behoefteondersteuning beoordeelden de conceptuele gelijkwaardigheid.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Resultaten

Alle items uit het originele instrument waren ook relevant voor de geboortezorg.

Vier items moesten echter wel worden geherformuleerd om onduidelijkheid te voorkomen. Bijvoorbeeld: laten betijen werd laat de patiënt begaan, patiënt met rust laten.

Bovendien gaven de experts aan dat binnen de geboortezorg een extra item nodig was om de mate waarin de zwangere werd gestimuleerd steun te zoeken bij haar naasten te beoordelen.

Tot slot moesten alle voorbeelden worden aangepast om te zorgen voor voldoende herkenbaarheid binnen de geboortezorg.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Implicaties voor de praktijk

De eerste resultaten in dit adaptatie en validatieproces zijn veelbelovend. Het originele instrument lijkt vrij universeel en met slechts een paar aanpassingen, voornamelijk het toevoegen van context specifieke voorbeelden, bruikbaar in de geboortezorg. Om deze resultaten te verifiëren zijn wij gestart met het uitvoeren van een kwantitatieve validatie van dit observatie instrument binnen geboortezorg.

Referenties:

(2) Aelterman, N., Vansteenkiste, M., Haerens, L., Soenens, B., Fontaine, J. R. J., & Reeve, J. (2019). Toward an integrative and fine-grained insight in motivating and demotivating teaching styles: The merits of a circumplex approach. Journal of Educational Psychology, 111(3), 497–521.

(3 )Sousa, V., D., Rojjanasrirat W.(2011). Translation, adaptation and validation of instruments or scales for use in cross-cultural health care research: a clear and user-friendly guideline. Journal of Evaluation in Clinical Practice 17 (2011) 268–274.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee