Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Context
Met ingang van studiejaar 2016/2017 is een nieuwe bacheloropleiding Geneeskunde van start gegaan bij AMC-UvA. De wens van de opleidingsdirectie is om het curriculum, nadat ieder studiejaar van dat curriculum minimaal twee keer is uitgevoerd, intensief te evalueren. Dit in aanvulling op de reguliere evaluaties op het niveau van de onderwijseenheden, de programma-evaluatie aan het einde van het derde studiejaar en de Nationale Studenten Enquête.
Een van de hoofddoelstellingen van deze evaluatie is aandachtspunten te signaleren en aanbevelingen voor verbetering te doen op programma-niveau, die gedragen worden door de onderwijsorganisatie. Drie evaluatievragen staan in het verlengde hiervan centraal:
-Welke verschijningsvormen van het curriculum worden bestudeerd, hoe worden deze in kaart gebracht en welke systematiek wordt gehanteerd?
-Welke curriculumcomponenten worden geëvalueerd, welke evaluatiegegevens worden verzameld en welke systematiek wordt daarbij gehanteerd?
-Hoe kunnen stakeholders zoveel mogelijk worden betrokken bij de curriculumevaluatie?
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Aangezien het om een geheel vernieuwd curriculum gaat, is er voor gekozen om de drie verschijningsvormen van het curriculum te evalueren: het beoogde curriculum (‘curriculum op papier uitgewerkt’), het uitgevoerde curriculum (‘curriculum als ontwikkeld en uitgevoerd’) en het bereikte curriculum (‘ervaringen van docenten en studenten en leerresultaten’) (Goodlad, 1979). Om de verschillende curriculumverschijningsvormen in kaart te brengen wordt een ‘mixed-method design’ gebruikt. Brondocumenten worden geanalyseerd, studiemateriaal in kaart gebracht, onderwijsuitvoering wordt geobserveerd, studieresultaten worden geanalyseerd, vragenlijsten worden ontwikkeld en afgenomen bij studenten en docenten en groepsinterviews worden uitgevoerd. Daarbij wordt het principe van triangulatie toegepast.
Vier curriculumcomponenten worden centraal gesteld: leerdoelen/eindtermen, studie-inhoud, doceer- en leerstrategieën en toetsing/eindniveau (Prideaux, 2003). Dezelfde bronnen als bij de evaluatie van de curriculumverschijningsvormen worden gebruikt en ook hier wordt het principe van triangulatie gebruikt.
Stakeholders (o.a. directie, studenten, docenten en adviesgremia) worden om input gevraagd en klinische en preklinische afdelingen worden bezocht.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Tijdens de presentatie worden de voorlopige bevindingen gepresenteerd. Eerste bevindingen zijn:
Evaluatiegegevens afkomstig uit verschillende bronnen lijken complementair.
Het uitgevoerde curriculum schuurt soms met het beoogde curriculum.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Uit de eerste resultaten kunnen voorzichtig de eerste conclusies getrokken worden:
Triangulatie heeft toegevoegde waarde in de evaluatie van een curriculum.
Evaluatiegegevens verzameld bij docenten hebben een belangrijke meerwaarde in het evalueren van een curriculum, evenals observaties.
Referenties:
Prideaux, D. ABC of learning and teaching in medicine. Curriculum design. BMJ, 2003, 326, 268-270.
Goodlad, J.L. Curriculum inquiry. The study of curriculum practice. New-York: McGraw-Hill, 1979.