Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In een nationale survey gaf 36% van de Nederlandse AIOS aan dat zij zich, ten tijde van hun eerste dienst, onvoldoende op deze dienst voorbereid voelden. Hoewel het gevoel van bekwaamheid niet per definitie gelijkstaat aan daadwerkelijke bekwaamheid in bepaalde situaties, zal dit wel het gedrag beïnvloeden.1, 2Het gevoel van bekwaamheid lijkt positief beïnvloed te worden door al vroeg in de Geneeskundeopleiding blootgesteld te worden aan de opvang van vitaal bedreigde patiënten, met een zo groot mogelijke beslissingsbevoegdheid.
In 2016 werd in het Nijmeegse curriculum het coschap Spoedeisende Geneeskunde (CSEG) geïntroduceerd, waarbij ernaar gestreefd wordt de studenten zoveel mogelijk zelfstandig te werk te laten gaan. Dit om hen, naast de ontwikkeling van medisch-inhoudelijke kennis, ook te laten ervaren hoe zij reageren op deze toegenomen verantwoordelijkheid in spoedeisende situaties. Hoewel gestandaardiseerde evaluaties van het coschap lovend zijn, is nog onduidelijk in hoeverre het coschap bijdraagt aan het gevoel van bekwaamheid ten aanzien van de opvang van de vitaal bedreigde patiënt.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Doel van dit kwalitatieve onderzoek is om te evalueren in hoeverre het CSEG bijdraagt aan het gevoel van bekwaamheid (en daarmee de ontwikkeling van zelfvertrouwen) van studenten geneeskunde van het Nijmeegse curriculum ten aanzien van deze patiënten en inzicht te verkrijgen in de wijze waarop zij in deze bijzondere context leren. Dit gebeurt middels online vragenlijsten en daaruit volgende focusgroepen.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De resultaten van de online vragenlijsten worden gebruikt voor discussie in de focusgroepen. De verbatim transcripties van de focusgroepen zullen worden geanalyseerd. Hiermee zullen we een goed beeld kunnen krijgen van het gevoel van bekwaamheid van de coassistenten en van de specifieke (positieve en negatieve) bijdragen van het CSEG hieraan.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De resultaten van dit onderzoek kunnen gebruikt worden voor verdere verbetering van het CSEG binnen het Nijmeegse curriculum, maar ook voor verbetering van andere coschappen binnen dit curriculum en eventueel zelfs curricula van de andere geneeskundeopleidingen in ons land.
Referenties:
R. Tallentire, S.E. Smith, J. Skinner, H.S. Cameron. The preparedness of UK graduates in acute care: a systematic literature review. Postgrad Med J 2012; 88 : 365-371.
Baten, C.P. Bleekers-Rovers, F. Van den Heijkant, J. De Graaf, C.R.M.G. Fluit. Residents’ readiness for out-of-hours service: a Dutch national survey, NMJ. 2018; 76 (2): 78-83.