Coachen van studenten, een vak apart! Docenten professionaliseren tot coach

Informatie
Auteurs
A.E. van Ede
C. van Hoogstraten
I. van den Berg
R. F. J. M. Laan
Organisatie
Radboudumc
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

In 2015 is een ingrijpend herzien curriculum Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen ingevoerd, gericht op de ontwikkeling van studenten tot levenslang lerende en vitale en weerbare professionals. Om de persoonlijke en professionele ontwikkeling van studenten te stimuleren en te begeleiden is op basis van de Self-Determination Theory een longitudinaal onderwijsprogramma Patiëntcontacten en Professionaliteit ontwikkeld en geïmplementeerd. Tijdens elk studiejaar worden studenten toegewezen aan een coachgroep en een individuele coach.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

De meeste coaches zijn docent in meer onderdelen van het curriculum en tegelijkertijd werkzaam in het toekomstig werkveld van de studenten. Rolmodel zijn en ervaring hebben, maken niet automatisch van een docent een goede coach. Artsen hebben de neiging zorgverleners en adviseurs te zijn, onderzoekers hebben de neiging zich op de inhoud van het onderzoek te richten.

Om de kwaliteit van de coaches verder te verhogen startten we een eenjarig longitudinaal programma gericht op visieontwikkeling over coachen en de vaardigheden die daarbij horen. Het programma omvatte negen groepstrainingssessies van een halve dag, drie individuele coach sessies om coaching zelf te ervaren, twee on-line workshops, ondersteund met twee praktijk georiënteerde boeken over coaching en gerichte praktijk opdrachten met ieders studenten. De cursus omvatte theoretische achtergrond en praktische instrumenten en praktijk, en was gericht op zowel individuele coaching als groepscoaching.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Een groep van 16 coaches werd geselecteerd voor de pilot van deze intensieve coach opleiding, waarbij rekening werd gehouden met leeftijd, geslacht, achtergrond en werkveld van de coach (Biomedische Wetenschappen of Geneeskunde, evenredige verdeling van de verschillende klinische en onderzoek afdelingen), en coach activiteiten in bachelor jaren 1, 2 of 3. Voorafgaand aan en na afloop van de coach opleiding werd een vragenlijst ingevuld door coaches en studenten uit hun coachgroep(en) over bestaande en behaalde coach kwaliteiten. Hieruit komt naar voren dat de coach opleiding sterk heeft bijgedragen aan het gemeenschappelijk denk- en werkkader over visie, rol en houding van de coach, het leren toepassen van verschillende begeleidingsstijlen, het verbreden en verdiepen van coach vaardigheden zoals krachtige vragen stellen, luisteren op verschillende niveaus en het effectief leren omgaan met specifieke kenmerken van studenten zoals weerstand en gebrek aan motivatie. De getrainde coach is beter in staat de student aan te zetten tot zelf-exploratie en ontwikkeling, en diens intrinsieke motivatie, kwaliteiten en talenten te laten ontdekken.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Het welzijn en de persoonlijke en professionele ontwikkeling van studenten wordt positief gestimuleerd door coaches. Dat vraagt om een op maat gemaakt opleidingsprogramma voor docenten.

Referenties:

Subha Ramani, Larry Gruppen & Elizabeth Krajic Kachur (2006). Twelve tips for developing effective mentors, Medical Teacher, 28:5, 404-408, DOI: 10.1080/01421590600825326

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee