Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
In september 2024 is het Erasmus MC gestart met een nieuwe Bachelor Geneeskunde. Casus Gestuurd Onderwijs (CGO) is daarbij één van de belangrijkste onderwijsvormen. CGO wordt ingezet om studenten in staat te stellen om de geleerde kennis toe te passen op realistische beroepssituaties. In deze workshop worden de eerste ervaringen met CGO gedeeld. Deelnemers gaan in discussie over de grootste uitdagingen in zowel ontwikkeling als uitvoering van CGO en komen gezamenlijk tot oplossingen voor deze uitdagingen. Daarbij wordt de link gelegd met de eerste ervaringen bij het Erasmus MC. Tenslotte wordt de transfer gemaakt naar de eigen praktijksituatie, waarbij deelnemers kunnen beredeneren of CGO een waardevolle toevoeging kan zijn voor hun eigen onderwijs.
Doel:
Deelnemers kunnen beschrijven wat de belangrijkste voor- en nadelen zijn van CGO binnen een medische opleiding
Deelnemers kunnen uitleggen welke uitdagingen er zijn bij de implementatie van CGO en welke oplossingen er zijn om met deze uitdagingen om te gaan
Deelnemers kunnen beredeneren in hoeverre CGO een waardevolle toevoeging kan zijn voor hun eigen onderwijs(situatie)
Doelgroep:
Management, docenten, onderwijskundig adviseurs en beleidsmakers in het medisch onderwijs.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
1. Introductie
2. Inventarisatie verwachtingen en vragen – Deelnemers noteren hun vragen op post-its. Deze worden geclusterd en geïnventariseerd. Aan het eind van de workshop worden (dan nog) onbeantwoorde vragen besproken – Een inventarisatie van de meest prangende vragen die deelnemers hebben t.a.v. het onderwerp
3. Presentatie – Er wordt een korte presentatie gegeven waarbij de volgende onderwerpen aan bod komen:
Curriculumherziening, Keuze voor CGO, Vertaling theorie naar praktijk, Voorbeeld van een casus – Deelnemers krijgen inzicht in de belangrijkste overwegingen van het Erasmus MC om te kiezen voor CGO en hoe dit vertaald is naar de praktijk
4. Discussie per tafel:
Uitdagingen en oplossingen – In kleine groepjes vindt er een discussie plaats waarbij, eerst individueel en daarna gezamenlijk, uitdagingen worden geïnventariseerd en oplossingen bedacht – Deelnemers begrijpen welke uitdagingen de implementatie van CGO met zich meebrengt en komen gezamenlijk tot oplossingen voor deze uitdagingen
5. Terugkoppeling discussie en ‘lessons learned’ – Er vindt terugkoppeling plaats van de discussie waarbij de link wordt gelegd tussen de besproken uitdagingen en oplossingen en de eerste ervaringen in het Erasmus MC – Deelnemers kunnen op basis van de besproken ervaringen, uitdagingen en oplossingen beredeneren in hoeverre CGO een waardevolle toevoeging kan zijn voor hun eigen onderwijs(situatie)
6. Afsluiting en check vragen en verwachtingen
Referenties (max 2.):
McLean, S. F. (2016). Case-based learning and its application in medical and health-care fields: a review of worldwide literature. Journal of medical education and curricular development, 3, JMECD-S20377.
Max aantal deelnemers :
30