Boundary crossing: collectief leren in complexe gezondheidsvraagstukken.

Informatie
Auteurs
H.J. Boer
K.S.F. Colman
L. Dalstra
M.F. van Dijk
S. Poelman
Organisatie
Hanzehogeschool Groningen
Noorderpoort
UMC Groningen
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Als maatschappij streven we naar meer gezonde levensjaren voor meer burgers (Mechgelen, van, 2019). Hiervoor is een transitie nodig naar een samenleving, waarbij ingezet wordt op de capaciteit om gezond te zijn en te blijven (Prah Ruger, 2020). De rol van professionals verandert. Het doel van ZonMW project Designing Health in Society, is om een onderwijsprogramma te realiseren waarin studenten van initiële opleidingen van verschillende onderwijsachtergronden (MBO, HBO, WO) met elkaar, én met stakeholders en burgers werken aan, en leren van, complexe preventievraagstukken uit de praktijk. Tijdens de workshop verkennen de deelnemers het concept ‘boundary crossing’ (Akkerman & Bakker, 2011; Gulikers & Oonk, 2016).

Doel:

Tijdens de workshop willen we deelnemers inspireren met ideeën voor het interprofessioneel en multilevel aanpakken van complexe vraagstukken uit de praktijk.

Doelgroep:

Medische professionals/studenten

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Activiteit 1: Toelichting didactisch concept ‘boundary crossing’ in context van het onderwijsprogramma.

Opbrengst 1:

Diversiteit ontdekken en verschillen tussen stakeholders herkennen in de context.

Activiteit 2:

Introductie van het complexe vraagstuk. Alle deelnemers krijgen een rol toebedeeld. Verkenning van kwaliteiten vanuit ieders rol.

Opbrengst 2:

Deelnemers laten inzien dat er voorkennis is over de rol en taken van een ander, maar mogelijk ook allerlei aannames. Met deze oefening wordt de bewustwording hiervan aangewakkerd en worden valkuilen zichtbaar.

Activiteit 3:

Als groep samen een stakeholder analyse uitvoeren.

Opbrengst 3:

Identificatie van de betrokken stakeholders en de relaties tussen de stakeholders en hun behoeften.

Activiteit 4:

Samenwerken om het probleem aan te pakken met concrete acties.

Opbrenst 4:

Herkennen van verschillende perspectieven, taken verdelen of naast elkaar samenwerken.

Activiteit 5:

In gesprek gaan met elkaar over verschillende aspecten van de samenwerking met behulp van reflectievragen.

Opbrengst 5:

Leren vanuit het perspectief van de ander naar de eigen praktijk te kijken.

Activiteit 6:

In gesprek gaan met elkaar met behulp van reflectievragen.

Opbrengst 6:

Begrijpen dat dankzij nieuwe praktijken er ook innovatieve oplossingen kunnen ontstaan.

Activiteit 7:

Deelnemers denken met behulp van evaluatievragen na over geleerde lessen en hoe deze in het medisch onderwijs toe te passen.

Opbrengst 7:

Concretiseren van de opbrengsten van de workshop.

Activiteit 8:

Ruimte voor vragen discussie. Moderatoren ronden af.

Opbrengst 8:

Afronding.

Referenties (max 2.):

Akkerman, S. F., & Bakker, A. (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of educational research, 81(2), 132-169.
Gulikers, J., & Oonk, C. (2016). Het waarderen van leren met partijen buiten de school. OnderwijsInnovatie, 17-24
Megchelen, P. van (2019). Kennis- en innovatieagenda 2020-2023: gezondheid en zorg. Den Haag: Health-Holland.

Prah Ruger, J. (2020). Positive Public Health Ethics:

Toward Flourishing and Resilient Communities and Individuals. The American Journal of Bioethics, 1-11

Max aantal deelnemers :

30

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee