Biomedische actoren van de toekomst – Projecten gericht op het futureproof maken van zorgopleidingen: van situatie-analyse naar visie en impact op curricula

Informatie
Auteurs
C.V.G. van Geet
G.V. Vanderlinden
V.H. Hulpiau
Organisatie
KU Leuven
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Om achterstand na de coronacrisis om te buigen in voorsprong, werd in Vlaanderen het Voorsprongfonds Hoger Onderwijs opgezet om projecten te financieren die het hoger onderwijs digitaler, flexibeler en eigentijdser zullen maken. In samenwerking met hogescholen (hbo’s) en meerdere faculteiten van KU Leuven, zijn binnen de Groep Biomedische Wetenschappen van KU Leuven vijf Voorsprongfondsprojecten opgestart onder de koepelnaam “Biomedische actoren van de toekomst”. Het gezamenlijke doel is om, naar aanleiding van de snel evoluerende werkcontext van zorgberoepen, het onderwijs (zowel basiscurricula als bijscholing) te innoveren om de competenties van zorgprofessionals meer toekomstbestendig te maken.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Het moederproject ‘Kerncompetenties’ werkt aan een set toekomstgerichte kerncompetenties voor diverse types zorgopleidingen. De vier andere projecten ontwikkelen nieuw lesmateriaal en tools om specifieke competenties (zowel kennis, vaardigheden als attitudes) aan te scherpen: onderwijsinhoud over basiskennis rond technologie in de zorg en specifieke technologische toepassingen, een tool voor virtuele communicatietraining, high fidelity simulatietrainingen en een Virtual Reality applicatie voor reanimatietraining.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

De uitgebreide situatie-analyse die bij de start van meerderde projecten werd uitgevoerd (bevraging van opleidingshoofden, zorgwerkveld, technologiebedrijven, alumni, …) heeft de noden blootgelegd in het huidige onderwijsaanbod. Daarnaast heeft de analyse ook een reeks aandachtspunten opgeleverd voor de implementatiefase. Zo kan interprofessioneel samenwerken best bereikt worden als leerresultaat, als dat ook daadwerkelijk geoefend wordt, bijvoorbeeld in simulatietrainingen. Ook kan het gebruik van onderwijstechnologie bij het aanbrengen van technologische kennis over zorg de algemene digitale geletterdheid bij de student verhogen. De brede inzetbaarheid van de onderwijsinnovaties wordt gegarandeerd door de samenwerking tussen verschillende onderwijsinstellingen, en door modulariteit in het uitgewerkte materiaal te voorzien.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

De implicaties voor de praktijk van de vijf projecten situeren zich niet enkel op korte termijn in het versterken van een brede waaier aan competenties, maar ook op lange termijn. De projecten creëren bewustwording en draagvlak bij beleidsactoren zowel in het onderwijs als de zorg voor de ingevoerde vernieuwingen. De projecten activeren en inspireren docenten om, ook breder dan de onderwijscontent en tools opgeleverd uit de projecten, aan de slag te gaan rond het futureproof maken van het eigen onderwijs. Bij het praktisch uitwerken van het onderwijsmateriaal en de tools wordt gewaakt over de duurzaamheid ervan. Om te vermijden dat de innovaties slechts kort ingezet zullen worden, wordt nu al structurele verankering van de nieuwe opleidingsonderdelen in curricula voorzien en worden trainingen voor docenten uitgewerkt.

Niet enkel wordt binnen verschillende projecten ingezet op interprofessioneel leren, maar ook het team van projectmedewerkers is divers samengesteld. Elk team bestaat uit mensen met praktijkervaring en onderwijsondersteuners. Elke projectmedewerker draagt bij vanuit zijn eigen achtergrond en dat blijkt een grote meerwaarde.

Referenties (max. 2):

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee