Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Meer dan 75% van de fouten in medische zorg zijn mogelijks te wijten aan menselijke factoren, zoals communicatieproblemen en gebrekkige multiprofessionele interactie (1). Meer en meer erkent men multiprofessionele interacties als een belangrijke niet-technische vaardigheid die ingeoefend kan worden aan onderwijs- en zorginstellingen (2). In Vlaanderen gebruiken deze instellingen nu reeds simulatietraining om zowel niet-technische als technische vaardigheden te trainen. Echter, deze trainingen zijn vaak toegespitst op slechts één beroepsgroep of specialisatie.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Als deelproject binnen het kader ‘biomedische actoren van de toekomst’, ontwikkelden we nieuwe multiprofessionele high fidelity simulatiescenario’s in samenwerking met de faculteit geneeskunde (KU Leuven) en vier hogescholen voor verpleeg- en vroedkunde (Thomas More, Odisee, Vives en UCLL). Hiervoor werd eerst een leernoodzaakanalyse uitgevoerd via interviews met docenten uit deze instellingen. In totaal werden 73 mogelijke multiprofessionele scenario’s voor simulatietraining geïdentificeerd uit verschillende medische settings. Voor vijf settings (pediatrie, verloskunde, intensieve geneeskunde, heelkunde, traumatologie) werden de scenario-ideeën verder uitgewerkt in multiprofessionele werkgroepen met docenten, artsen, verpleeg-en vroedkundigen uit zowel de hogescholen als de universiteit. Deze groepen kregen een sjabloon ter beschikking voor het uitschrijven van de volledige scenario’s. Waar mogelijk werd een gelaagde niveau-opbouw gebruikt per scenario om studenten uit verschillende studierichtingen en opleidingsfasen te betrekken.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Op deze manier werden vijf multiprofessionele scenario’s met gelaagdheid (10 in totaal) uitgewerkt voor studenten van basisopleidingen tot gespecialiseerd medisch onderwijs. Na beoordeling en verfijning door experten in elk veld, zullen deze scenario’s in een pilootfase worden getest en kritisch geëvalueerd op het vlak van haalbaarheid, inzetbaarheid in de onderwijssetting, realisme, veiligheid van de leeromgeving, studentenervaringen en de mate van integratie van technische en niet-technische vaardigheden. De ervaringen uit deze pilootfase zullen gepresenteerd worden tijdens de posterpresentatie.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De stapsgewijze opbouw, van een leernoodzaakanalyse tot het uitwerken van een beperkte selectie scenario’s voor de pilootfase, zorgde voor een duidelijke focus en afbakening voor alle deelnemers waardoor er snel vooruitgang gemaakt werd. Het betrekken van docenten uit verschillende instellingen leidde tot veelzijdige inbreng en scenario’s die zowel in de onderwijscontext als in de klinische praktijk relevant zijn. Aldus resulteert dit project in een groter draagvlak voor multiprofessionele simulatietraining bij de docenten in deelnemende onderwijsinstellingen en draagt het bij tot een goede startpositie om alternatieve scenario’s in andere medische settings te ontwikkelen in de toekomst.
Referenties (max. 2):
(1) Institute of Medicine (US) Committee on Quality of Health Care in America. (2001). Crossing the Quality Chasm. National Academies Press.
(2) Weile et all. (2021) Simulation-based team training in time-critical clinical presentations in emergency medicine and critical care: a review of the literature. Adv Simul 2021, 6(1):3.