Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
De maatschappij en de gezondheidszorg evolueren in een sterk tempo. Dit stelt specifieke eisen aan de verwachte competenties bij de gezondheidswerker van de toekomst en dus ook aan het onderwijs. Met het project ‘kerncompetenties van zorgprofessionals’, kaderend binnen ‘biomedische actoren van de toekomst’, worden toekomstgerichte ontwikkelingen in de maatschappij en de gezondheidszorg in kaart gebracht en kerncompetenties voor zorgprofessionals van de toekomst geformuleerd. Daarnaast wordt bepaald op welke competenties de zorgopleidingen sterk(er) moeten inzetten en worden betrokken opleidingen ondersteund bij het inspelen op toekomstgerichte noden. Hiervoor werken we samen met hogescholen (hbo’s) en universiteiten, met als doel kennisdeling en samenwerking tussen deze instellingen.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Het project startte met een situatie-analyse: de gezondheidsopleidingen van de Associatie KU Leuven werden in kaart gebracht, een literatuurstudie werd uitgevoerd en de domeinspecifieke leerresultaten (DLR) van de Vlaamse gezondheidszorgopleidingen werden geanalyseerd. Verder peilden focusgroepgesprekken naar de evoluties in de gezondheidszorg en maatschappij, competenties die zorgprofessionals moeten bezitten en de rol van het onderwijs hierin. Aan deze gesprekken participeerden 51 vertegenwoordigers uit verschillende gezondheidszorgdomeinen. De gesprekken werden gecodeerd en geanalyseerd via NVivo. In academiejaar 2022-2023 zullen enerzijds generieke kerncompetenties worden geformuleerd o.b.v. de focusgroepgesprekken en literatuurstudie, en afgetoetst bij multidisciplinaire panels. Vervolgens zal een brede communicatie plaatsvinden naar alle betrokken opleidingen waarbij ondersteuning voorzien wordt voor de vertaling naar de eigen opleiding. Anderzijds zullen concrete initiatieven en scenario’s uitgewerkt worden i.s.m. enkele opleidingen om bepaalde leerresultaten te verwerken in het curriculum.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Uit de resultaten van de focusgroepgesprekken kwamen volgende essentiële thema’s naar voren voor toekomstige zorgprofessionals: omgaan met digitalisering, evidence-based werken, communicatie/gespreksvaardigheden, vertaalslag van theorie naar praktijk en interdisciplinair werken (zowel kennis van eigen beroep en het gezondheidslandschap als samenwerken met zorgprofessionals en de buurt). Met dit project wordt ingezet op interdisciplinariteit aangezien dit thema al bij meerdere opleidingen leeft, en aangezien het project over verschillende opleidingen loopt. I.s.m. andere projecten worden de andere thema’s uitgewerkt.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Uit gesprekken met opleidingen blijkt dat sommigen al met interdisciplinariteit bezig zijn. Aangezien de nood hiervoor in focusgroepen vaak benadrukt werd, is het nodig om dit verder uit te bouwen. Opleidingen dienen niet enkel in te zetten op quick fixes, maar ook op initiatieven die op lange termijn effect hebben. Verder wordt er nog te veel binnen de eigen zorgopleidingen gewerkt en niet over het muurtje gekeken naar andere opleidingen. Projecten zoals deze zijn van groot belang omdat deze kennisdeling en samenwerking tussen verschillende opleidingen net kunnen ondersteunen. Tevens is het belangrijk om opleidingen te ondersteunen bij het vertalen van generieke kerncompetenties naar hun eigen opleiding, om zo beter te kunnen inspelen op toekomstige ontwikkelingen.