Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Zorgopleidingen vertalen de maatschappelijke nood aan gezondheidsprofessionals met excellente communicatievaardigheden in het aanbieden van communicatietrainingen. Ingebed in een snel evoluerende maatschappij rijzen hieromtrent vragen als: “Hoe kunnen grotere studentenaantallen efficiënt en effectief getraind worden in communicatievaardigheden?”, “Hoe kan de continuïteit en kwaliteit van dit vaardighedenonderwijs gevrijwaard worden?”. Voor het communicatieonderwijs van de toekomst dient meer te worden ingezet op blended onderwijs, maar hoe? En kunnen we docenten professionaliseren om de duurzaamheid van dit onderwijs te waarborgen?
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Met dit project, binnen de cluster biomedische actoren van de toekomst, willen we communicatieonderwijs future proof maken door het ontwikkelen en uitrollen van online trainingsmodules in zorgopleidingen aan de KU Leuven. De voorkeur ging uit naar de software Traintool (Faculty of Skills), waarmee zowel verbale als non-verbale vaardigheden getraind kunnen worden. Acht zorgopleidingen stapten mee in dit project, waaronder Geneeskunde en Revalidatiewetenschappen & Kinesitherapie. Door middel van een pilot met een bestaande generieke trainingsmodule werden overkoepelende en opleidingspecifieke ervaringen en noden gedetecteerd en geformuleerd. De pilotresultaten werden vertaald in het doel om acht unieke online modules in eigen beheer te ontwikkelen en te implementeren in het onderwijs.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De pilotresultaten toonden een meerwaarde van online oefenen voor studenten én docenten, maar ook de nood aan training met meer opleidingspecifieke casussen en gespreksmodellen. Daarnaast is meer ondersteuning nodig bij het geven en ontvangen van peer feedback én het verruimen van de mind set van herhaaldelijk oefenen. Deze bevindingen nemen we mee in de ontwikkeling van nieuwe modules. Binnen de opleidingen Geneeskunde, Revalidatiewetenschappen & Kinesitherapie, Lichamelijke opvoeding & Bewegingswetenschappen worden aangepaste modules uitgewerkt tegen aanvang academiejaar ’22-’23. De uitrol van deze eerste drie modules wordt december ’22 geëvalueerd a.d.h.v. bevragingen in Qualtrics en focusgroepen per opleiding, voor studenten én docenten. We bevragen de impact op het leerproces en de ervaring en invloed op het lesgeven door de docent, i.f.v future proof communicatieonderwijs.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De ervaren meerwaarde van online oefenen, m.n. een minder stressvolle leeromgeving, extra voorbereidende en verwerkende oefenkansen, is niet vervangend voor de praktijklessen. Blended onderwijs lijkt hét pad voor kwalitatief communicatieonderwijs van de toekomst. Kunnen unieke opleidingspecifieke modules, met extra aandacht voor peer feedback en de oefen-mind set, de duurzaamheid en kwaliteit van onderwijs nog versterken?
Referenties (max. 2):
Vogel, D, Meyer, M, Harendza, S. Verbal and non-verbal communication skills including empathy during history taking of undergraduate medical students. BMC Med Educ 2018, 18(1): 157.
Kyaw BM, Posadzki P, Paddock S, Car J, Campbell J, Tudor Car L. Effectiveness of digital education on communication skills among medical students: Systematic review and meta-analysis by the Digital Health Education Collaboration. J Med Internet Res 2019, 21(8).