Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Het werkveld van de arts Maatschappij + Gezondheid (M+G) vraagt om academisering (1). Hiervoor is verbinding nodig tussen de dagelijkse praktijk van de sociale geneeskunde en het onderzoek binnen de universitair medische centra (UMC’s). Academische werkplaatsen spelen hier al lange tijd een brugfunctie (2). In 2020 is vanuit Stichting Sogeon en opleidingsinstituut NSPOH gestart met een pilot om ook aios intensiever kennis te laten maken met de UMC’s. Sinds 2021 is de nieuwe werkwijze van wetenschappelijke stages ingevoerd.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Iedere aios volgt een wetenschappelijke stage van 56 tot 90 dagen bij één van de zeven vakgroepen Sociale Geneeskunde van de UMC’s. De stage kan flexibel worden ingepland over de opleidingsperiode. Op ieder UMC is een stagecoördinator aangesteld, gezamenlijk vormen zij de stuurgroep. Er vindt een matching plaatst tussen aios en UMC, op basis van interesse van de aios en onderzoekslijn van de UMC’s. De aios krijgt een ervaren onderzoeker als dagelijks begeleider en via de UMC’s toegang tot faciliteiten zoals de medische bibliotheek en analyse-software. De aios is fysiek welkom op het UMC om samen te werken met andere onderzoekers en deel te nemen aan afdelingsbrede onderzoeksbijeenkomsten. De aios is in de lead bij het bepalen van het onderzoeksonderwerp en doorloopt de volledige onderzoekscyclus van het schrijven van een onderzoeksvoorstel tot het schrijven van een concept artikel.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Sinds maart 2021 zijn 3 cohorten gestart met de wetenschappelijk stage, dit betreft 79 aios’en. Aios’en en UMC’s zijn tevreden over de matchingsprocedure. De onderwerpen zijn gevarieerd en de stages versterken de verbinding tussen wetenschap en praktijk. De begeleiding door een ervaren onderzoeker verrijkt de opleiding van de aios. De kwaliteit van de onderzoeken lijkt op basis van de eindcijfers te zijn verbeterd ten opzichte van de oude werkwijze. Gewenning aan thuiswerken verkleint de fysieke afstand tussen woon- en werkplek en universiteit enerzijds, maar zorgt ook voor minder sterke binding van aios’en met de UMC’s dan vooraf gehoopt. Daarnaast vraagt het combineren van praktijk, opleiding en onderzoek veel van de aios.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Aios’en zijn zeer gebaat bij een kundige begeleider die vaak in de praktijkinstelling niet beschikbaar is.
Samen werken is essentieel bij het doen van wetenschappelijk onderzoek, een spreekwoordelijke onderzoeker in een ivoren toren is niet mogelijk binnen de sociale geneeskunde.
Referenties (max. 2):
Honigh-de Vlaming R. Startnotitie academisering arts Maatschappij en Gezondheid. Utrecht: januari 2021. https://www.artsmg.nl/wp-content/uploads/2021/05/20210105-Startnotite-academisering-versie-5.2-definitief.pdf
Hautvast J, Jacobi C, Tostmann A, De Boer J. Structurele samenwerking tussen NSPOH, GGD en Academische Werkplaats versterkt academische scholing aios Maatschappij & Gezondheid. Poster NVMO congres 2018.