Bewust worden van je interprofessionele netwerk: wie is er nodig om de klus voor de patiënt te klaren?

Informatie
Organisatie
UMC Utrecht
Congres
2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Om kwalitatief hoogstaande gezondheidszorg te leveren aan een steeds complexer wordende patiëntenpopulatie, is in Nederland behoefte aan multidisciplinaire netwerken rondom de patiënt. Intra- en interprofessionele samenwerking hebben daarom steeds meer een vaste plaats in de dagelijkse praktijk. Sinds 2020 is deze samenwerking in zorgnetwerken expliciet onderdeel van de onderwijsstrategie van de artsopleiding in Nederland (1). Het is daarom belangrijk onze studenten te leren hoe je netwerken bouwt en onderhoudt. Maar hoe bewust zijn we ons als opleiders en docenten eigenlijk zelf van ons netwerk en de (on)mogelijkheden die zich daarin bevinden? En wat leren wij, bewust of onbewust, van de verschillende professionals met wie we in dit netwerk samenwerken?

Bewustzijn van ons eigen intra- & interprofessionele netwerk en de mogelijkheden tot kennis en innovatie die zich daarin bevinden, zorgt ervoor dat we dit optimaler kunnen benutten (2). In een (zorg)netwerk gaat het niet alleen om de aan- of aanwezigheid van contact met andere professionals maar ook om de inhoud van het contact. Met de ene collega kunnen we goed sparren over een complexe (opleidings)casus, terwijl we de andere collega vooral spreken als het gaat over de verbetering van het curriculum. En misschien zijn we geneigd een lastige situatie te overleggen met een collega van hetzelfde discipline, terwijl een overleg met een professional met een andere achtergrond achteraf vaak leerzamer bleek en leidde tot nieuwe inzichten (3).

Doel:

Bewustzijn creëren van het intra- & interprofessionele netwerk waarin deelnemers hun dagelijkse werk doen. Inzichtelijk maken wat ze leren van het samenwerken met de verschillende professionals in dit netwerk. Adviezen geven hoe ze hun netwerk kunnen benutten en versterken ten behoeve van optimaal onderwijs en optimale patiëntenzorg..

Doelgroep:

Docenten, studenten, onderwijskundigen, curriculumontwikkelaars, opleiders, geïnteresseerden die meer inzicht willen hoe ze het netwerk waarin ze werken kunnen gebruiken, behouden en onderhouden.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Deelnemers worden meegenomen in het visualiseren van het intra- & interprofessionele netwerk waarin zij bewegen tijdens hun werkzaamheden als onderwijs- en/of zorgprofessional. De verschillende onderdelen van het eigen netwerk worden stapsgewijs in kaart gebracht. De focus ligt op de inhoud van de verschillende contacten. Bij wie halen we onze kennis? Wie betrekken we als we iets voor elkaar willen krijgen voor het onderwijs of de patiënt? De workshop eindigt met praktische inzichten over netwerken vanuit de literatuur..

Referenties (max 2.):

1. Raamplan Artsopleiding, 2020, NFU

2. Cross R., et al., Knowing What We Know. In: Networks in the knowledge economy; 2003.

3. Perry BL,. et al., The Nature of Networks. In: Egocentric network analysis: Foundations, methods, and models; 2018.

Max aantal deelnemers :

25

Beschrijving van de interventie/innovatie:
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Referenties:
Trefwoorden:
Wijze van presentatie:
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee