Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Tijdens hun opleiding maken artsen 3 belangrijke transities door:
– Van theorie (studeren) naar de praktijk (coschappen).
– Van student (leren) naar basisarts (uitvoeren).
– Van basisarts naar medisch specialist, huisarts of sociaal geneeskundige.
Bij de eerste 2 transities zijn de studenten vooral gericht op patiëntenzorg: het 1ste vak. Maar in elke eindbaan als arts bestaat een groot deel van het werk uit allerlei andere zaken. Denk bijvoorbeeld aan verandermanagement of beleidsontwikkeling. Bovendien wordt er een beroep gedaan op nieuwe vaardigheden zoals vergaderen, voorzitten of besturen. Op dit moment worden studenten geneeskunde nog onvoldoende voorbereid op dit 2de vak. Hierdoor is de laatste transitie voor veel artsen lastig en bepaalt de individuele affiniteit met het 2de vak het succes in de eindbaan¹.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Als antwoord op deze situatie zijn wij gestart met nieuw onderwijs, waarbij alle studenten geneeskunde in het Erasmus MC tijdens hun masteropleiding kennis maken met het 2de vak. Hiervoor hebben wij vaardigheidsonderwijs “Beleid en bestuur” ontwikkeld, waarbij de studenten interactief aan de slag gaan met onderwerpen uit het hoofdlijnenakkoord, het visiedocument van de FMS en strategische visies van verschillende ziekenhuizen. Ook maakt men kennis met begrippen als SWOT-analyses en PDCA-cycli en worden handvatten aangereikt om zelf aan de slag te gaan met het 2de vak.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Sinds de start (juni 2019) hebben 417 studenten dit onderwijs gevolgd, dat gemiddeld met een 8.6 wordt gewaardeerd. Enkele quotes:
“Dit mist in de opleiding, terwijl wij hier allemaal mee te maken gaan krijgen. Ik denk dat hier zelfs nog meer aandacht voor zou moeten zijn.”
“Inspirerend, aansluitend op de opleiding, zoiets hebben we nog niet eerder gehad. Nuttige informatie, zeker nodig voor iedere basisarts.”
“Bijzonder gecharmeerd van het onderwijs. Van begin tot het eind boeiend. In mijn ogen het meest toevoegende onderwijs van afgelopen studiejaar.”
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De huidige curricula bereiden artsen van de toekomst onvoldoende voor op hun eindbaan door gebrek aan onderwijs over het 2de vak.
Een introductieles in het 2de vak wordt door studenten als zeer waardevol en als nuttige toevoeging op het onderwijsprogramma ervaren. De meeste studenten zouden daarbij vaker (meerdere lessen) en eerder (bachelor fase) onderwijs willen krijgen in het 2de vak.
Het onderwijs werd gegeven door een jonge arts met ervaring in beleid en bestuur om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de belevingswereld van de studenten. Wij denken dat dit mede verklarend is voor het succes van deze innovatie.
Referenties:
Mind the gap; the transition to hospital consultant, M. Westerman, 2012