Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Aan het einde van de bachelor geneeskunde lopen studenten preklinische stages om hun klinische vaardigheden in praktijk te ontwikkelen d.m.v. patiëntencontacten. Echter in dit programma leren de studenten weinig over multidisciplinaire samenwerking in de zorg, terwijl dit een belangrijke competentie is voor toekomstige beroepsuitoefening(1). Ook zorgt vroege blootstelling van studenten aan multidisciplinair werken voor meer betrokkenheid en begrip naar andere disciplines toe later op de werkvloer(2).
Om bachelorstudenten meer inzicht te geven in multidisciplinair samenwerken in het ziekenhuis hebben we een pilot uitgevoerd tijdens de bestaande preklinische stages.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
De preklinische stage vond dit jaar, vanwege COVID 19 restricties, online plaats op het videoplatform Kaltura. Studenten werden ingedeeld in groepen van vier studenten en gekoppeld aan een klinische docent. De studenten bekeken eerst een vooraf opgenomen videofragment van een multidisciplinair overleg (MDO) waarin het behandelplan van één patiënt werd besproken. De volgende disciplines waren aanwezig: medisch specialisten, verpleegkundigen, fysiotherapeut, diëtist, lid van het palliatief team, maatschappelijk werker en psychiatrisch verpleegkundige. Na het bekijken van het videofragment, bezocht de docent de klinische patiënt met camera en microfoon, waarbij hij via online streaming in verbinding stond met de studenten. De studenten deden een anamnesegesprek met de patiënt gericht op één van de onderwerpen die bij het MDO besproken werden. Na de anamnese werd peerfeedback gegeven en was er gelegenheid voor vragen aan de docent. Na afloop werd de onderwijsbijeenkomst geevalueerd middels een online onderwijsenquête. De pilot was uitgevoerd in februari 2021 met 4 studenten.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Uit de enquête bleek dat alle studenten meer inzicht kregen in hoe een MDO in zijn werk gaat en welke disciplines betrokken zijn. Daarnaast rapporteerden ze ontwikkeling van hun klinische vaardigheden (structuur van anamnese) en waren ze tevreden met de kennis die ze na de pilot hadden opgedaan. Alle studenten waren het eens met de stelling: “ik zou adviseren deze pilot met multidisciplinair werken in de stages van volgend jaar terug te laten komen”. Als belangrijkste verbeterpunt noemden studenten technische aspecten: het geluid en het beeld waren niet constant van kwaliteit.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Bachelor geneeskundestudenten vonden een stage die multidisciplinair werken behandelde leerzaam en een goede voorbereiding op hun coschappen. De ervaringen van de studenten waren positief, dus deze innovatie zal geïmplementeerd worden in de preklinische stages van volgend jaar voor een grotere groep studenten. Voorwaarde hiervoor is verbetering van techniek: geluid en beeld moeten geoptimaliseerd worden.
Referenties:
Nederlandse Federatie van Universitair Academische Centra:Raamplan Artsopleiding 2020
Zechariah et al.Interprofessional Education and Collaboration in Healthcare:An Exploratory Study of the Perspectives of Medical Students in the United States.Healthcare(Basel).2019 dec;7(4):117