Beter inzicht in het curriculum door een curriculuminformatiesysteem

Informatie
Auteurs
D.H. Wooldrik
M. Doets
Organisatie
Erasmus MC
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Aanleiding
De bachelor- en masteropleiding Geneeskunde bij het Erasmus MC bestaan uit verschillende onderdelen (geïntegreerde thema’s, onderwijslijnen, keuzevakken, praktijkstages en coschappen), waarbij veel afdelingen en docenten betrokken zijn. Onderwijsinformatie en inhoudelijk lesmateriaal worden op diverse plaatsen en in verschillende vormen aangeboden.

Hierdoor ontbrak het bij onderwijscoördinatoren, docenten en studenten aan een gestructureerd overzicht, en sommige onderwerpen waren oververtegenwoordigd in het curriculum en andere kwamen wellicht onvoldoende aan bod. Om dit probleem op te lossen, heeft de opleidingsdirectie in 2018 de opdracht gegeven een curriculuminformatiesysteem (CIS) te ontwikkelen.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Beschrijving innovatie
Er werd naar een geschikt systeem gezocht voor zowel informatie op opleidingsniveau als gedetailleerde inhoudelijke informatie per onderwijsactiviteit. Ook moest het systeem docenten en onderwijskundigen faciliteren bij het proces van curriculumontwikkeling en lesmateriaalproductie.

Bestaande systemen sloten onvoldoende aan bij de wensen, daarom werd gekozen voor een maatwerkoplossing. Na een ontwikkelperiode van ongeveer een jaar (met veel interactie tussen gebruikers en leverancier) is het systeem medio 2019 opgeleverd en na pilots en gebruikersbijeenkomsten, in het najaar geïmplementeerd in de hele opleiding geneeskunde.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Ervaringen
De ervaringen na een jaar zijn positief. Inmiddels werken al ruim 200 docenten met het systeem en wordt al het schriftelijke onderwijsmateriaal via het systeem onderhouden. Procescommunicatie vindt veelal plaats via werknotities in het systeem, in plaats van via e-mail. Docenten vinden het CIS gebruikersvriendelijk, zijn snel in staat om inhoud te wijzigen of informatie te vinden, en hebben meer inzicht in de voorkennis van studenten.

Naar aanleiding van wensen van studenten om deze groep ook toegang te geven tot het CIS, is hiervoor in 2020 is een project gestart, gefinancierd vanuit middelen voor onderwijsverbetering. Het doel is studenten via de leeromgeving Canvas in het CIS te laten zoeken op behandelde onderwerpen en gerelateerd onderwijsmateriaal.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Lessons learned
Het is belangrijk bij ontwikkeling en implementatie van een dergelijk systeem de gebruikers (docenten, onderwijscoördinatoren, stafmedewerkers, studenten) steeds te betrekken, door middel van klankbord- en gebruikersbijeenkomsten. Op basis van gebruikersinput zijn onder andere een versiebeheersysteem en een werknotitiemodule aan het systeem toegevoegd.

Bij het invoeren van onderwijsinformatie is aan de docenten gevraagd alle onderdelen te beschrijven door middel van trefwoorden (o.a. MeSH). Dit kost wel extra werk en vooralsnog is dit niet bij al het onderwijs gebeurd. Wel kan nu in alle ingevoerde teksten gezocht worden, wat het aantal treffers na een zoekactie verhoogt.

Of het systeem daadwerkelijk bijdraagt aan een beter uitgebalanceerd curriculum, zal pas blijken op de langere termijn. Hiertoe worden de komende tijd evaluaties uitgevoerd. Het CIS zal de komende jaren een belangrijke rol spelen bij ontwikkeling van een nieuwe bacheloropleiding.

Referenties:

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee