Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Een aantal onderzoeksgroepen hebben het gebruik van Augmented Reality (AR) in onderwijs in het algemeen, maar ook speciaal in de neuroanatomie, gerapporteerd (ref a). Dit eerdere onderzoek toonde aan dat onderwijs dat gebruik maakt van AR, zoals bv in het uitdagende neuroanatomie-onderwijs, dit onderwijs attractief maakt voor jonge studenten. Ook vergemakkelijkte het het leren van de lange lijst van neuroanatomie gebieden en termen. Echter, of deze attractiviteit ook rechtstreeks de motivatie verhoogt is nog niet onderzocht. Wij onderzoeken daarom in deze studie, mbv kwantitatieve (vragenlijsten) en kwalitatieve (interviews) methoden, het effect van AR op motivatie.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Onderzocht is of, en hoe, GreyMapp, een AR applicatie (in de snijzaal aangeboden op tablet, als een van de leerstations (ref b)), bijdraagt aan de motivatie om neuroanatomie te bestuderen in een groep 2e jaars Medische studenten en Biomedische Wetenschappen studenten (n=222; gem leeftijd: 19.7 ± 1.4 jr). Er is gebruik gemaakt van de IMMS (Instructional Measure of Motivation Survey) voor de kwantitatieve meting. Gemeten is: de totale IMMS score, voor algehele motivatie, en de score voor afzonderlijke motivatie componenten (namelijk: Attention, Relevance, Confidence and Satisfaction). Voor de kwalitatieve observatie(s) zijn 19 studenten geinterviewd adhv vier specifieke vragen. Elk interview is opgenomen, daarna verbatim uitgeschreven, en uit de antwoorden zijn tenslotte drie grote thema’s gedestilleerd.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Van de vier IMMS componenten (Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction) is er een verschil te zien voor component Relevance: de mannelijke studenten toonden een significant hogere score in vergelijking met de vrouwelijke studenten (p < 0.024). De groep Medische studenten werd vergeleken met de groep Biomedische Wetenschappen studenten en liet een verschil zien in de component Confidence: de Biomedische Wetenschappen studenten waardeerden de AR applicatie GreyMapp met een significant hogere score voor Confidence dan de Medische studenten (p < 0.011). De scores voor de andere componenten waren niet verschillend tussen mannen en vrouwen, of tussen de twee studierichtingen. Interessante items uit de interviews zijn de quotes van studenten die aangeven dat gebruik van AR hun motivatie voor het bestuderen van subcortical (verborgen) hersenstructuren verhoogde. Ook vertellen studenten dat AR als handig werd ervaren, en motiveerde, tijdens het studeren voor een anatomie examen.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Deze studie laat zien dat studenten blijkbaar gemotiveerd worden om neuroanatomie te bestuderen als zij AR (de AR applicatie GreyMapp) kunnen gebruiken; Het is wel zo dat de motivatie component per subgroep verschilt.
Referenties:
a.Henssen DJHA, van den Heuvel L, De Jong G, Vorstenbosch MATM, van Cappellen van Walsum AM, Van den Hurk MM, Kooloos JGM, Bartels RHMA. 2019. Neuroanatomy learning: Augmented reality vs. Cross-sections. Anat Sci Educ. ePub in 2019
b.Kooloos JG, de Waal Malefijt MC, Ruiter DJ, Vorstenbosch MA. 2012. Loosely-guided, self-directed learning versus strictly-guided, station-based learning in gross anatomy. Anat Sci Educ 5: 340-346.