Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Onderwijs Palliatieve Geneeskunde
Doel:
formulering van ideale vormgeving van onderwijs palliatieve zorg van de toekomst
Doelgroep:
zorgverleners, onderwijzers en onderwijskundigen met affiniteit voor het onderwerp
palliatieve zorg
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Deelnemerssamenvatting/abstract:
Palliatieve zorg krijgt een steeds grotere rol in de gezondheidszorg van de toekomst en daarmee ook
in het (para-)medische curriculum. In deze rondetafelsessie nodigen wij u uit om mee te denken over
de inrichting van het palliatieve onderwijs van de toekomst. Na een korte introductie met
verschillende voorbeelden van het palliatieve onderwijs van nú, blikken we samen vooruit naar hoe
het nóg beter kan. Dit doen we aan de hand van een door ons geschetst “ideaalbeeld”; hoe ziet
onderwijs palliatieve zorg er in 2030 uit? Dit vormt het startpunt het rondetafelgesprek. Kritiek,
aanvullingen, uitdagingen en best-practice-voorbeelden uit de praktijk zijn welkom om zo
gezamenlijk tot een conclusie te komen:
wat heeft het onderwijs palliatieve zorg nodig om futureproof te worden en een nieuwe generatie zorgverleners te inspireren?
Het eindproduct van deze sessie is een samenvatting van de elementen die ons ideale currirulum
2030 zou bevatten, ter inspiratie en implementatie in uw eigen onderwijs op de werkvloer en in
collegebanken.
Draaiboek:
1. introductie en achtergrondinformatie (5min)
De Werkgroep Onderwijs Palliatieve Zorg geeft een introductie waarin (het belang van) integratie van palliatieve zorg in het (para-)medisch onderwijs wordt geïllustreerd. Tevens geven we achtergrondinformatie over factoren om rekening mee te houden in de huidige curricula en over de impact van informeel en hidden curriculum. Vanuit goede voorbeelden van nu brainstormen over een “ideaalbeeld” van de toekomst; hoe ziet onderwijs palliatieve zorg er in 2030 uit?
Opbrengst:
Kaderschets en inspiratie.
3. Stelling (5min)
De commissie presenteert een fictief “ideaal curriculum” als aftrappunt voor de discussie.
4. Discussie/rondetafelsessie (40 min)
De vloer wordt geopend voor de deelnemers om in gesprek te gaan over dit ideaalbeeld en is er ruimte
voor kritiek, aanvullingen, uitdagingen en discussiepunten. Gezamenlijk pogen we tot de kern te komen:
welke elementen moet het onderwijs palliatieve zorg van de toekomst bevatten om future-proof te zijn?
Presentator schrijft mee gedurende de discussie en formuleert kernwoorden.
Opbrengst:
Lijst met kernelementen die door de deelnemers worden geformuleerd. Lijst met eventuele uitdagingen/pitfalls en mogelijke oplossingen.
5. Conclusie en take-home message (15 min)
De presentator formuleert o.b.v. de kernwoorden uit het vorige onderdeel een top 5 van kernelementen
voor het curriculum van de toekomst. Deelnemers worden uitgenodigd hun take home message met de
groep te delen en formuleren 1 element wat zij vanaf morgen al kunnen implementeren in het huidige palliatieve onderwijs op de werkvloer.
Opbrengst: amenvatting van hetgeen dat is besproken:
Referenties (max 2.):
Max aantal deelnemers :
30