Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
In zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek zijn twee analytische benaderingen redelijk bekend: deductie en inductie. Beide zijn gebaseerd op logica: de manier waarop we uitspraken doen over het algemene op basis van observatie van data. Als het doel van een onderzoek is om nieuwe theorie te ontwikkelen, dan is er nog een derde bewijstechniek nodig die afkomstig is uit het pragmatisme: abductie. De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor abductie als een onmisbare manier om data te analyseren en hypotheses of vernieuwende theorie te formuleren.In deze workshop gaan we eerst op basaal niveau aan de slag met abductief redeneren: wat is het en hoe verhoudt het zich tot inductie en deductie? We onderscheiden eerst deductie, inductie en abductie op basis van alledaagse voorbeelden. Daarna tillen we discussie hoger: hoe helpt abductie om op methodologisch niveau de relatie tussen je onderzoeksvraag, je data en je conclusies te verstevigen? Deelnemers kunnen kiezen om in een deelgroep te werken aan een voorbeeld onderzoeksvraag uit een realist evaluatie (wat werkt voor wie en hoe) of uit een discourse analyse uit te werken aan de hand van abductie. Tot slot bespreken we de essentiële rol die abductie – en daarmee creativiteit en verbeelding – in theoretische innovatie in onderzoek naar medisch onderwijs.Creativiteit en innovatie zijn dus niet tegengesteld aan systematisch en robuust onderzoek en theorievorming maar, zoals deelnemers dankzij abductie leren, een noodzakelijke voorwaarde daarvoor. En dat is logisch!
Doel:
Deelnemers (meer) ervaring op te laten doen met abductieve analyse binnen onderzoek naar medisch onderwijs.
Doelgroep:
Onderzoekers in het medisch onderwijs.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Deelnemers gaan de verschillen tussen inductieve, deductieve en abductieve analyse ervaren. Door discussie krijgen ze gevoel voor de manier waarop deze benaderingen gecombineerd kunnen worden. Deelnemers reflecteren samen, aan de hand van (voor)beelden op het begrip ‘meaning making’, wat centraal staat in abductief redeneren.
In deelgroepen gaat gewerkt worden aan twee kwalitatieve methoden (gezien de achtergrond van de moderatoren). Eén groep kan kennis en ervaring opdoen met de waarde van abductie in discourse analyse onderzoek, door een klein (fictief) stukje transcript van een conversatie te bespreken aan de hand van een voorbeeld onderzoeksvraag. Een ander deel van de groep gaat aan de slag met de rol van abductie in realist evaluatie (een manier van evalueren waarin een theoretische benadering centraal staat). Deelnemers beginnen met een kort rollenspel in drietallen om interview data te verzamelen en gaan daarna analyseren. De opbrengst van deze workshop is een breder palet aan vaardigheden voor onderzoek.
Referenties:
Veen, M. Creative leaps in theory: the might of abduction. Adv in Health Sci Educ(2021)
https://doi.org/10.1007/s10459-021-10057-8
Max aantal deelnemers :
30