Constructieve peer-feedback: internationale studenten oefenen met professioneel gedrag in het Nederlands in een gesimuleerde medische context

Informatie
Auteurs
F Janesarvatan
M Asoodar
Organisatie
Universiteit Maastricht
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Vanuit landen over de hele wereld komen studenten naar Maastricht University om geneeskunde te studeren. In de eerste drie jaar zijn de verschillende onderdelen van de opleiding in het Engels, maar om de master geneeskunde in het ziekenhuis te volbrengen is het noodzakelijk dat de studenten Nederlands spreken. Eén van de methodes die gebruikt wordt om de studenten op authentieke wijze (?) Nederlands te leren, is het organiseren van consulten met simulatiepatiënten. Deze consulten worden opgenomen en studenten leren van en met elkaar door feedback te geven op het functioneren van hun buddy. Ze kunnen hiermee hun Nederlands en professioneel gedrag verbeteren.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Peer feedback kan waardevol en informatief zijn voor medische studenten in het ontwikkelen van professionele vaardigheden,samenwerken en interpersoonlijke vaardigheden.Medische professionals werken in teams en moeten constant communiceren met en feedback geven aan andere professionals.Het geven en ontvangen van feedback is een stuk uitdagender in een tweede taal en in een academische/professionele context.

Om deze reden hebben studenten van de International Track in Medicine (ITM) van Maastricht University deelgenomen aan een taalcursus die is ontwikkeld om studenten te laten oefenen met medische Nederlands. Deze cursus is een voorbereiding voor de derdejaarsstudenten en een laatste kans om hun Nederlands te verbeteren voordat ze het werkveld ingaan in het ziekenhuis. In deze gevarieerde cursus hebben studenten een korte vragenlijst ingevuld en deelgenomen aan interviews met onderzoekers om inzicht te bieden in de effectiviteit van geven van peerfeedback.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Dit kwalitatieve onderzoek streeft ernaar de aard van peerfeedback te analyseren tijdens een gezamenlijke online taalcursus voor medische studenten en om de mogelijke effecten van feedback op communicatievaardigheden in een tweede taal in kaart te brengen, in een gezamenlijke leeromgeving. We extraheren thema’s van de interviews om de verschillende meningen te vinden over het effect van peerfeedback op de voortgang van studenten in het professioneel gedrag.De resultaten van het project dragen substantieel bij aan de ontwikkeling van competenties van professioneel gedrag in medisch onderwijs.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Authentieke taken met simulatiepatiënten motiveren studenten om te leren terwijl ze een taak uitvoeren die ze later ook tegenkomen in het werkveld.

Het trainen van simulatiepatiënten voor medical and language practice was tijdrovend.

Het implementeren van dit plan in de bestaande uren van deze cursus was uitdagend.

Referenties:

Ashworth, N., De Champlain, A. F., & Kain, N. (2021). A review of multi-source feedback focusing on psychometrics, pitfalls and some possible solutions. SN Social Sciences, 1(1), 24. doi:10.1007/s43545-020-00033-1

de la Cruz, M. S. D., Kopec, M. T., & Wimsatt, L. A. (2015). Resident perceptions of giving and receiving peer-to-peer feedback. Journal of graduate medical education, 7(2), 208.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee