Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Het geneeskunde curriculum is uitgebreid en heeft een hoog tempo. In het eerste jaar ligt het accent op basiskennisvakken zoals anatomie, fysiologie en celbiologie. De volgende jaren bouwen hierop voort, als de probleemstellingen meer complex worden en basiskennis van groot belang is bij het klinisch redeneren.1 Wij hebben zelf ervaren dat het moeilijk is om deze basiskennis op peil te houden. Echter, onbekend is of geneeskundestudenten behoefte hebben aan een tool om de basiskennis te herhalen, en, indien hier behoefte aan is, hoe deze tool er dan uit zou moeten zien.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
In december 2020 ontvingen 2120 bachelor en master geneeskundestudenten van het LUMC een online enquête. De enquêtevragen betroffen perceptie van het eigen kennistekort (Likertschaal) en welk eigenschappen een eventuele tool zou moeten hebben. Dit onderzoek was onderdeel van het Students As Partners Project van de Universiteit Leiden waar studenten een probleem ervaren en met behulp van onderzoek aanbevelingen doen ter verbetering.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
525 van de 2120 (25%) geneeskundestudenten vulden de enquête in waarbij alle studiejaren gelijk vertegenwoordigd waren. Het onderzoek liet zien dat respondenten tijdens de voortgangstoets merkten dat ze kennis waren vergeten die ze eerder geleerd hadden (mean 3,49, SD 0,94). Daarnaast gaven respondenten uit de master aan dat ze specifiek basiskennis uit de bachelor waren vergeten (mean 3,76, SD 0,81). Echter hadden respondenten geen uitgesproken mening over of ze genoeg tools hebben om hun basiskennis op peil te houden (mean 3,18, SD 0,97).
Indien er een nieuwe tool met betrekking tot basiskennis zou komen gaven respondenten aan deze zeker te gebruiken (mean 4,02 (p=0,99, 95%CI [3,96–4,08])). Respondenten waren bereid om gemiddeld 1,6 uur per week hieraan te besteden met de voorkeur om dit zelfstandig (75%) te doen. Het moment voor de start van een nieuw coschap/vak (62%) was hierbij het meest populair en tijdens een coschap/vak (28%) het minst. Qua soort tool waren app (67%), samenvatting (62%), vraag van de week (57%) en kennisclip (55%) het meest gekozen.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Deze studie laat zien dat studenten geen duidelijke behoefte hebben aan de basiskennistool, al zou de tool wel met open armen worden ontvangen. Indien er een tool wordt ontwikkeld gaat de voorkeur uit naar een app die de studenten zelfstandig kunnen raadplegen. Dit komt overeen met een effectieve methode voor het verbeteren van long-term retention.2
Referenties:
Custers E, ten Cate O. Very long-term retention of basic science knowledge in doctors after graduation. Medical Education. 2011;45(4):422-430.
George T, DeCristofaro C. Use of Smartphones With Undergraduate Nursing Students. Nursing Education. 2016;55(7):411-415.