Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Uit een enquête onder geneeskundestudenten bleek dat 40% het eigen kennisniveau (veel) te laag vindt, en bij ouderejaars zelfs 53%.1 In de aanloop naar de ontwikkeling van een tool om studenten beter te helpen hun basiskennis op peil te houden, hebben wij een inventarisatie gedaan welke basisvakken de medisch studenten als het meest moeilijk ervaren. Tevens wilden we kijken of deze resultaten in lijn waren met de scores van de interuniversitaire VoortgangsToets Geneeskunde (iVTG).
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Alle Leidse geneeskundestudenten ontvingen een online enquête waarin werd gevraagd aan te geven welke disciplines van de iVTG zij als moeilijk ervaarden. Daarnaast werden de iVGT-scores van de Leidse studenten geanalyseerd om te bekijken of de gepercipieerde moeilijkheid zich vertaalde in een lagere iVGT-score op deze disciplines. De iVTG-scores uit studiejaar 2018-2019 zijn gebruikt aangezien dit het meest recente jaar is met vier fysieke meetmomenten vóór de COVID-19 pandemie. Vier meetmomenten zijn gebruikt om voor eventuele fluctuaties veroorzaakt door recent afgeronde vakken te corrigeren. Het betrof basisvakken volgens definitie van de iVTG, anatomie, biochemie, celbiologie en genetica, pathologie, immunologie en microbiologie, farmacologie en fysiologie.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
525 van de 2120 geneeskunde studenten (25%) vulden de enquête in. Deelname uit alle studiejaren was gelijk verdeeld. Per studiejaar is bekeken hoe vaak een discipline werd aangegeven. Er was een vrijwel lineaire toename van gekozen als moeilijkheid van 5 procentpunt per studiejaar tot 51% in het laatste jaar. Oftewel, hoe verder de respondenten gevorderd zijn in de studie, hoe vaker ze basisvakken als moeilijk bestempelen. Alle basisvakken toonden een vergelijkbare (stijgende) trend, anatomie uitgezonderd. Daar bleef de moeilijkheidsperceptie constant over de studiejaren. De iVGT-data toonden dat studenten in alle basisvakken beter gingen scoren naarmate ze vorderden in de studie. De gepercipieerde toenemende moeilijkheid blijkt dus niet uit een lagere score bij de iVTG.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Dit onderzoek laat zien dat het aantal studenten dat een basisvak als moeilijk ervaart toeneemt naarmate ze vorderen in de studie, terwijl ze juist beter gaan scoren op de iVGT. Mogelijk is er sprake van het Dunning-Krugereffect: hoe competenter men wordt, hoe meer men zichzelf gaat onderschatten.2 De vraag is of er meer geïnvesteerd moet worden in het bewustzijn van de studenten. Anderzijds, wellicht is het niet verkeerd dat een toekomstig arts zichzelf onderschat in plaats van overschat.
Referenties:
Lambregts M, Warris L, Buite M. Vroeger waren de co’s veel beter. Medisch Contact. 2009;64(8):337-340.
Kruger J, Dunning D. Unskilled and unaware of it: How difficulties in recognizing one’s own incompetence lead to inflated self-assessments. Journal of Personality and Social Psychology. 1999;77(6):1121-1134.