Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Stages zijn een wezenlijk onderdeel van biomedische studieprogramma’s in het wetenschappelijk en hoger beroepsonderwijs. Gewoonlijk zijn het 1-3 stages met een waarde van 8-50EC waarbij de student fulltime aanwezig is op de werkplek (vaak een onderzoekslaboratorium). Vanwege de beperkte ruimte en middelen in onderzoekslaboratoria is er echter een gelimiteerd aantal stageplekken beschikbaar, een probleem dat groter is geworden tijdens de coronacrisis. Het huidige tekort aan stageplekken resulteert voor studenten vaak in afwijzingen, veel onzekerheid en studievertraging. Ook kan het werkplektekort studenten ertoe aanzetten om minder favoriete of suboptimale leerwerkplekken te accepteren, met het risico op een onvoldoende leerresultaat of verlies van intrinsieke motivatie.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Om het tekort aan stageplekken te verlichten hebben wij een flexibele vorm van stage lopen geïntroduceerd die we “InternShifts” noemen. Bij InternShifts worden studenten ingedeeld in duo’s, waarbij de studenten de helft van de tijd op de werkplek zijn en de andere helft thuis. Hierdoor kunnen twee keer zoveel studenten worden aangenomen. Het werkplek/thuiswerkschema dat de duo’s aanhouden wordt al dan niet in overleg met de stagebegeleiders opgesteld en is volledig flexibel. Individuele studenten hebben hun eigen onderzoeksproject, zodat de leerdoelen en de stagekwaliteit vergelijkbaar zijn met een traditionele stage. Met InternShifts verwachten we niet alleen het stageaanbod te vergroten, maar ook de samenwerkings- en communicatievaardigheden van de studenten te stimuleren, aangezien ze afspraken moeten maken over hun werkschema.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
In 2021 is InternShifts gestart op de afdeling celbiologie in Nijmegen. De eerste feedbackgesprekken hebben in februari/maart 2021 plaatsgevonden en over het algemeen zijn de ervaringen van de studenten (n=12) en begeleiders (n=11) positief. Studenten geven aan dat ze meer tijd hebben om hun werkplekactiviteiten voor te bereiden/te verwerken en ervaren extra zelfstandigheid. Begeleiders rapporteren dat studenten beter voorbereid zijn op hun activiteiten en dat het flexibele schema de voortgang van het stageproject niet belemmert. Studenten geven wel aan dat ze minder professionele en sociale interactie hebben met collega’s. Ook had één duo een werkplek/thuiswerkschema geadopteerd dat suboptimaal bleek, iets wat snel is aangepast. Voor de zomervakantie zal op basis van alle ervaringen een “best-practice” protocol voor het werkplek/thuiswerkschema worden opgesteld.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De ervaringen van de studenten en begeleiders zullen worden geëvalueerd in panelgesprekken die zowel tussentijds als aan het einde van de stages gaan plaatsvinden. In deze panelgesprekken zal onder andere worden besproken in hoeverre InternShifts aansluit bij de leerdoelen van de stage en bij de eindtermen die hieraan ten grondslag liggen en in hoeverre de studenten andere kennis of vaardigheden opdoen dan de leerdoelen beschrijven. De resultaten van deze panelgesprekken worden verwacht in augustus 2021.
Referenties:
NVT