Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Het modelleren van processen die betrekking hebben op onze gezondheid en de gezondheidszorg wordt steeds belangrijker in het kader van predictive en personalized medicine. Het meest prominente voorbeeld is het voorspellen van de effecten van de maatschappelijke maatregelen op de verspreiding van COVID-19, wat uiteindelijk kan helpen voorkomen dat de grenzen van de capaciteit van ziekenhuizen wordt bereikt. Daarnaast wordt mathematische modellering steeds belangrijker voor het begrijpen van ziekteprocessen, bijvoorbeeld de biologische mechanismen die betrokken zijn bij de metastasering van tumoren. Het is daarom van groot belang dat studenten in de biomedische wetenschappen, de geneeskunde, en de wiskunde worden onderwezen in deze nieuwe ontwikkelingen. Er gaapt helaas nu nog een diepe kloof op dit snijvlak van disciplines, hoofdzakelijk vanwege de verscheidenheid aan vaardigheden die gevraagd worden van de betreffende studenten en docenten. Innovatief onderwijs dat past bij de snelle ontwikkelingen in de wetenschap en in de geneeskunde moet daarom hiervoor ontwikkeld worden.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Als een nieuw onderdeel van een modelleringspracticum van de Afdeling Wiskunde van de Radboud Universiteit is een interdisciplinaire samenwerking opgezet met de Afdeling Celbiologie van het Radboudumc. Sinds 2017 werken tweedejaars bachelorstudenten wiskunde in teams van 5-6 personen aan de modellering van een actueel probleem in het kankeronderzoek. De teams moeten allereerst bepalen welk type model het meest geschikt is voor hun probleem en werken dit vervolgens in detail uit. De studenten maken gebruik van recente, ongepubliceerde medische data en worden daarbij begeleid door wiskundigen en celbiologen. Hiermee worden de studenten onderwezen in de modelleringsprincipes van biomedische processen en wordt een brug geslagen van de wiskunde naar de gezondheidszorg.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
In deze interfacultaire samenwerking leren studenten werken in teams, verlaten ze hun wiskundige comfortzone en leren ze over (bio)medische processen en modellen. Verder moeten ze zich een nieuwe taal aanleren om te kunnen communiceren met docenten uit een ander vakgebied. Ze slagen erin bruikbare bio-wiskundige modellen met voorspellende waarde te ontwikkelen voor medisch onderzoek. Deze ervaringen die de afgelopen jaren zijn verzameld in deze onderwijsmodule worden nu gebruikt om vergelijkbaar onderwijs op te zetten voor studenten biomedische wetenschappen en geneeskunde.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Interfacultair onderwijs bereidt toekomstige professionals in de (bio)medische wetenschappen voor op discipline overstijgende onderwerpen.
Implementatie van mathematische modellering van (bio)medische onderwerpen in het onderwijs beantwoordt aan het belang van kennis van toegepaste wiskunde voor predictive en personalized medicine.
De opgedane onderwijservaring in de afgelopen jaren wordt nu gebruikt voor het opzetten van een modelleer(keuze)module voor studenten in de (bio)medische wetenschappen.