Wikipedia: Een toevoeging aan medisch onderwijs voor student & patiënt

Informatie
Auteurs
T.M.T. Noijons
Organisatie
Universiteit Utrecht
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Wie heeft er niet vreemd opgekeken wanneer ‘Wikipedia’ als bron werd vermeld? Medisch studenten wordt aangeleerd om te zoeken naar Evidence Based Medicine, om bronnen te fact-checken en om te leren gaan met de strenge plagiaat controles op de universiteit. Maar moeten we Wikipedia wel wegstoppen en vermijden? Of is er een manier om gebruik te maken van deze enorme, gratis beschikbare bron aan informatie? Een bron die ook door de patiënten veelvuldig wordt gebruikt om informatie over ziektes op te zoeken en vaak als eerste hit in Google wordt getoond.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Middels literatuur onderzoek is er gezocht naar innovatieve manieren om Wikipedia te implementeren in het medisch onderwijs. Wat zijn de mogelijkheden, wordt het al toegepast én wat is de mogelijke educatieve waarde van Wikipedia in het medisch onderwijs.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Uit verschillende studies blijkt dat Wikipedia op twee manieren wordt ingezet in verschillende onderwijsvormen.

1: Wikipedia als Tool: waar het platform van Wikipedia gebruikt wordt om studenten iets bij te leren op verschillende vlakken door het bewerken of reviewen van een Wikipedia pagina.

2: Wikipedia als Goal: waar het doel van het vak of opdracht is om een zo compleet mogelijke pagina te schrijven en leren over een specifiek onderwerp.

Een voorbeeld van Wikipedia als Tool is een evidence-based-medicine (EBM) vak, waarbij er een losse opdracht wordt gemaakt waar studenten een relevante EBM skills opdoen tijdens het schrijven van een pagina, bijvoorbeeld correcte bronvermelding en het zoeken van de juiste informatie. (1)

Een voorbeeld van Wikipedia als Goal is bijvoorbeeld een keuzevak over neurowetenschappen, waar gedurende het vak een pagina wordt geschreven om op deze manier de beschikbare en betrouwbare kennis over verschillende ziektes te delen voor patiënten en studenten online. (2)

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Wikipedia kan een goed platform zijn om verschillende skills te leren aan medisch studenten, helemaal in het digitale tijdperk waar we momenteel in leven. Daarnaast heeft het als bijeffect een toename van de beschikbare medische kennis voor patiënten, maar ook voor medestudenten in Nederland en internationaal.

Vooralsnog is het een literatuurstudie welke veel verschillende mogelijkheden beschrijft voor implementatie van Wikipedia in het medisch onderwijs, waarna hopelijk implementatie zal volgen.

Referenties:

Murray H, Walker M, Dawson J, Simper N, Maggio LA. Teaching Evidence-Based Medicine to Medical Students Using Wikipedia as a Platform. Acad Med. 2020;95(3):382–6.

Azzam A, Bresler D, Leon A, Maggio L, Whitaker E, Heilman J, et al. Why Medical Schools Should Embrace Wikipedia: Final-Year Medical Student Contributions to Wikipedia Articles for Academic Credit at One School. Acad Med. 2017;92(2):193–200.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee