Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In het eerste blok van de bachelor biomedische wetenschappen maken studenten kennis met de academische wereld en krijgen zij hun eerste wetenschappelijke onderzoeksopdracht. Studenten werken daarmee aan de vaardigheden kritisch denken, wetenschappelijk presenteren en reflecteren. Na eerdere aanpassingen in 2013 waarderen de studenten het blok redelijk goed. Wij merken ook dat houding en inzicht ten aanzien van onderzoek verbeterde. Tegelijkertijd geven studenten aan blij te zijn met wat zij noemen de start van het “echte werk”. Dit zijn de meer biomedisch inhoudelijk blokken die volgen na het eerste onderzoeksblok volgen. Ook vinden wij dat studenten ondanks enthousiasme van docenten zich nog te passief opstellen. Een gemiste kans om hen een leerzame en nuttige onderzoekservaring bij de start van hun studie te geven.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Om de situatie te verbeteren introduceerden wij een vorm van onderzoekend leren, in combinatie met team based learning. De interventie met onderzoekend leren bestond uit drie stappen. We zijn gestart met een inventarisatie van leeractiviteiten en didactiek aan de hand van de zogenaamde laddering tool. Dit resulteert in een bondig, chronologisch overzicht van leeractiviteiten, didactiek en leerdoelen. Tweede stap was de inhoudelijke selectie waarbij de perspective tool werd ingezet met als resultaat een conceptmap van onderzoeksvragen die centraal staan in het onderzoek naar huidkanker, aangevuld met deelvragen. Alle leerstof werd hierdoor in samenhang zichtbaar. Aan de deelvragen werd het cursusmateriaal gekoppeld. Daarna vond ordening van didactische activiteiten plaats in de conceptmap. Met behulp van de buildingblock tool werd in de derde stap vastgesteld met welke leeractiviteiten de onderzoeksvragen het best konden worden beantwoord door studenten. Omdat het een kort blok betreft van twee weken was het nodig om de kennis van studenten over huidkanker in korte tijd te vergroten. Wij kozen daarom voor de inzet van team based learning (TBL).
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Studenten:
zijn aantoonbaar actiever;
geven aan veel geleerd te hebben en vinden dat de aanpak in het blok hiertoe heeft bijgedragen;
waarderen het blok, ondanks het afstandsonderwijs, beter dan voorheen;
begrepen de perspectieven boom niet altijd;
leerden veel van elkaar;
leerden elkaar snel kennen.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Kost veel tijd, maar is de investering waard
Lastig om in 1 keer goed te krijgen
Sommige docenten hebben koudwatervrees
Referenties:
Fred Janssen (2020) //didactiefonline.nl/blog/blonz/vragen-leren-stellen-voor-het-leven
Dean Parmelee, Larry K. Michaelsen, Sandy Cook & Patricia D. Hudes (2012) Team-based learning: A practical guide: AMEE Guide No. 65, Medical Teacher, 34:5, e275-e287