Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Meerdere studies laten zien dat studenten hogere stress levels en meer mentale problematiek ervaren vergeleken met de gemiddelde populatie (1). Om een omgeving te creëren waarin studenten zich goed en veilig kunnen ontwikkelen is psychologisch welzijn een voorwaarde. Om die reden wordt op de medische faculteit Nijmegen in een longitudinale leerlijn ingezet op het ondersteunen van het welzijn van studenten. Tijdens onderwijs in deze leerlijn kwam naar voren dat studenten zeer verschillende percepties hebben ten aanzien van onderwerpen en begrippen rondom welzijn. Om onderwijs goed te laten aansluiten bij de belevingswereld van studenten en het rendement te verhogen is het van belang inzicht te hebben in de percepties van studenten hier omtrent. Deze studie onderzocht daarom de narratieven van medisch studenten ten aanzien van hun eigen welzijn.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Veertien medisch studenten werden individueel geïnterviewd over geluk en stress. Voorafgaand aan het interview hebben zij een vragenlijst over welzijn ingevuld. De resultaten hiervan zijn gebruikt als input voor de interviews. De interviews zijn verbatim getransribeerd en werden door twee onderzoekers onafhankelijk geanalyseerd en gecodeerd met Atlas.TI (versie 8.4.20).
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Analyse van de narratief van geluk leverde vijf hoofdthema’s op; sociale contacten, gedeelde ervaringen, mijlpalen, vrijheid en dankbaarheid. Het narratief van stress leverde zes hoofdthema’s op; geneeskunde studeren, druk, extracurriculaire activiteiten, familie/vrienden, emotionele stress.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Uit de interviews bleek dat studenten veel moeite hebben om woorden te geven aan het begrip geluk. Het ging hen makkelijker af dit te doen voor het begrip stress. Opvallend was dat studenten aangaven weinig over de begrippen nagedacht te hebben en dat het erover praten hen hielp hun gedachten te structureren en de juiste woorden te vinden. Tevens voelden zij zich aangemoedigd hun eigen worstelingen rondom welzijn te uiten.
De thema’s die werden gevonden in de interviews sluiten aan bij de self-determination theorie van Ryan & Deci (2012). Deze theorie beschrijft de drie basisbehoeften voor psychologisch welzijn; autonomie, competentie en relatie (2). Herkennen van de frictie tussen autonomie, competentie en relatie in het dagelijks leven van de student biedt aanknopingspunten voor een gesprek over geluk en stress. Hiermee gaf deze studie zowel inzicht in narratieven ten aanzien van geluk en stress als aanknopingspunten voor onderwijs over deze thema’s.
Referenties:
1) P. Verdonk, V. Räntzsch, R. de Vries, and I. Houkes, ‘Show what you know and deal with stress yourself: a qualitative interview study of medical interns’ perceptions of stress and gender’, 2014.
2) E. L. Deci and R. M. Ryan, ‘Self-determination theory.,’ 2012.