Van de implementatie van technologie naar geïntegreerd blended onderwijs binnen de opleiding Tandheelkunde

Informatie
Auteurs
A.A. Agten
J.D. Duyck
S.V. Vangoidtsenhoven
Organisatie
KU Leuven
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Binnen het opleidingsonderdeel (OPO) Uitneembare Tandprothese in de opleiding tandheelkunde was er nood aan instructievideo’s die de procedure van het plaatsen van een tandprothese voorstellen en de ontwikkeling van een virtuele 3d-tool die studenten inzicht geeft in het ontwikkelen van een tandprothese. De implementatie van deze technologieën vormde de aanzet tot het herontwerp van het OPO tot een geïntegreerde en doordachte blended leeromgeving met maximaal gebruik van het leerplatform van de KU Leuven.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Op basis van de nood werd een oplossing gevonden in de ontwikkeling van een virtuele 3d-tool en instructievideo’s. De 3d-tool kreeg vorm in samenwerking met het STEPS Vaardigheidscentrum van de Faculteit Geneeskunde en het Biomedical Technology Lab. Samen met de docent ontwierp het Expertisecentrum Onderwijs van de Faculteit Geneeskunde een samenhangende leeromgeving waarin de 3d-tool, de instructievideo’s en kennisclips ingebed werden.

De video’s werden in de leeromgeving aangevuld met adaptieve testen waarvoor studenten moesten slagen om de volgende video te kunnen zien. Indien te laag gescoord, werden ze aangezet om de video te herbekijken. Dit werd aangevuld met feedbackcolleges en een discussieforum. In de colleges werd dieper ingegaan op de inhoud van de filmpjes. De 3d-tool werd door de docent ingezet tijdens online colleges om de aanmaak van een tandprothese visueel voor te stellen. Daarnaast ontwikkelde ze ook screencasts om met de 3d-tool concrete casussen te demonstreren. Dit werd geïntegreerd in het online leerplatform. Er werd extra ingezet op structuur en oefening.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Uit een bevraging bleek dat studenten (N=55; responsgraad: 71%) de nieuwe leeromgeving zeer positief beoordelen. De implementatie van de kennisclips, instructievideo’s en het gebruik van de 3d- tool kregen respectievelijke een gemiddelde score van 4,9; 5,3; 5,4 op 6 bij de vraag of het gebruik ervan een meerwaarde inhoudt. De 3d-tool biedt hen meer inzicht in de werking van een uitneembare tandprothese. Studenten gaven met een score van gemiddeld 4,6 aan dat ze de testen waardevol vonden om feedback te krijgen over hun leerproces. Deze mix tussen online-elementen en face-to-face onderwijs had als voordeel dat studenten op hun eigen tempo konden leren en meer gemotiveerd waren. Opvallend was dat maar 6 studenten aangaven dat de studielast hoger lag dan de begrote studielast. ¾ van de studenten wil in de toekomst meer opleidingsonderdelen met een blendend leeromgeving.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

De implementatie van technologische aspecten in onderwijs vereist een geïntegreerde inbedding in het onderwijs. In dat geval appreciëren studenten een leeromgeving die gebruik maakt van technologische online-component en real-live onderwijs.

Deze doordachte leeromgeving en het inzetten op het maximaal gebruik van het online leerplatform bleek bestand tegen de omslag naar onlineonderwijs tijdens de coronaperiode.

Referenties:

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee