Klinisch redeneren van artsen en verpleegkundigen; een systematische, gelaagde analyse.

Informatie
Auteurs
C.J. Vreugdenhil
E. J. F. M. Custers
J.T.P. Dobber
M.E. Reinders
R.A. Kusurkar
S. Somra
Organisatie
Amsterdam UMC loc. VUmc
Amsterdam University of applied sciences
UMC Utrecht
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Klinisch redeneren, een rode draad voor alle gezondheidszorg professionals, is ontwikkeld, onderwezen, gedefinieerd en onderzocht ‘binnen’ elke professie. Klinisch redeneren is een complex en veelzijdig concept met vele definities en betekenissen. Dit bemoeilijkt niet alleen onderwijs maar ook interprofessioneel samenwerken en onderzoek. We weten dus nog niet of inhoud, proces en uitkomsten van redeneren vergelijkbaar zijn ‘tussen’ de professies, zoals geneeskunde en verpleegkunde. Ons doel is om meer conceptuele duidelijkheid over klinisch redeneren te verkrijgen, zodat wederzijds begrip vergroot kan worden in samenwerking, onderwijs en onderzoek. Hiervoor hebben we literatuur onderzocht met de volgende vraag: “Wat zijn de kenmerken van klinisch redeneren van professionals zoals beschreven in de medische en verpleegkundige wetenschappelijke literatuur en wat kunnen we leren van een vergelijkende analyse?”

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Om de vraag te onderzoeken is de methode integrative review [1] gekozen, waarbij empirische en theoretische artikelen gebruikt kunnen worden. Deze methode wordt gekenmerkt door een stapsgewijze aanpak van probleem identificatie, systematisch literatuur zoeken, kwaliteitsbeoordeling, analyse tot de presentatie van resultaten.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Om recht te doen aan de veelzijdigheid en gelaagdheid van klinisch redeneren zijn de data uit de geselecteerde artikelen geëxtraheerd en geanalyseerd vanuit het perspectief van Concept analyse en Layered analysis of an intervention van Cianciolo and Regehr [2], gevolgd door het opstellen van een validity matrix, om het vergelijken en vaststellen van verschillen transparant te kunnen presenteren. We denken alle lagen van klinisch redeneren te kunnen beschrijven met: filosofie of paradigma, theorieën over, bedoelingen met, voorwaarden, eigenschappen, uitkomsten en inhoud van klinisch redeneren.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Lessons learned / discussie

Dit onderzoek bouwt voort op een geschiedenis van verpleegkundig en medisch onderzoek van klinisch redeneren, en bevindt zich nu in de analyse fase. Op het congres willen we laten zien dat door deze aanpak het begrip van klinisch redeneren vergroot kan worden, niet alleen van de ‘andere’ professie, maar ook van de ‘eigen’.

Referenties:

Whittemore, R. and K. Knafl, The integrative review: updated methodology. Journal of Advanced Nursing, 2005. 52(5): p. 546-553.
Cianciolo, A.T. and G. Regehr, Learning Theory and Educational Intervention: Producing Meaningful Evidence of Impact Through Layered Analysis. Acad Med, 2019. 94(6): p. 789-794.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee