Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Hoe kunnen zorgprofessionals, patiënten en naasten beter samenwerken om de uitkomsten van de zorg voor de patiënt te verbeteren? Samenwerking tussen deze partijen, waarbij zorg wordt verleend op basis van gedeelde uitgangspunten, wordt ook wel interprofessioneel samenwerken genoemd.
Bij de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde in Leiden (SOOL) zijn wij actief bezig om interprofessioneel samenwerken te implementeren in het curriculum. Na focusgesprekken met (aios) specialisten ouderengeneeskunde en (aios) huisartsen zijn we gekomen tot een generiek raamwerk van interprofessionele leerdoelen. Uit deze gesprekken bleek dat de aios in het eerste jaar nog intensief bezig zijn met het leren kennen van hun eigen specialisme. Om deze reden is het wenselijk dat interprofessioneel leren voor aios voornamelijk in hun tweede en derde opleidingsjaar plaatsvindt. Om de aios toch het belang te laten proeven van interprofessioneel samenwerken hebben we aan het einde van het eerste jaar een interprofessionele pilot gedraaid.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
In maart 2021 heeft de pilot interprofessioneel leren plaatsgevonden. De participanten aan deze pilot waren aios van ouderengeneeskunde, huisartsgeneeskunde, AVG en interne ouderengeneeskunde (n=40). Het doel van de pilot was drieledig:
het kennismaken met interprofessioneel samenwerken
het belang inzien van interprofessioneel samenwerken
het inzicht krijgen in de taken en verantwoordelijkheden van zichzelf en die van andere zorgprofessionals.
De aios doorliepen een drieweekse online cursus over transitiezorg, waarbij zij twee- of drietallen vormden met aios van andere opleidingen. De achterliggende gedachte was dat aios met elkaar in discussie zouden gaan over de cursusinhoud. Hierdoor konden ze leren van elkaars perspectieven en specialismen, en inzicht krijgen in de meerwaarde daarvan voor gezondheidsuitkomsten.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De aios hebben een pre- en posttoets gemaakt met een casus met open vragen over interprofessionele samenwerking. Aan de hand van de antwoorden hebben wij gekeken of de aios meer inzichten gekregen hebben in hun eigen rol en de rol van andere specialisten.
Daarnaast hebben de aios een evaluatie ingevuld over hun ervaringen met de pilot.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Op dit moment worden de resultaten nog verwerkt. Op het eerste gezicht lijkt de pilot positief uit te pakken: aios benoemen de meerwaarde van elkaars perspectieven. Specifiekere resultaten volgen nog.
Referenties:
Stijn Duijn – interprofessioneel samenwerken