Intervisiebijeenkomsten tijdens de coschappen: Impact op coping en veerkracht volgens studenten.

Informatie
Auteurs
R. E. Stalmeijer
Organisatie
Universiteit Maastricht
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Steeds meer geneeskundeopleidingen in Nederland implementeren intervisie als structureel onderwijsonderdeel tijdens de coschappen[1] om studenten tijdens dit transitiemoment naar de praktijk beter te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling tot veerkrachtige dokters van de toekomst.

Om te weten hoe effectief deze intervisiebijeenkomsten worden bevonden, onderzoeken we de volgende drie vragen:

In hoeverre ervaren studenten dat de intervisiebijeenkomsten hen helpen om:

Beter om te gaan met emotionele gebeurtenissen?

Meer inzicht te krijgen in hun coping strategie en het vinden van alternatieve manieren van omgaan met een situatie?

Veerkrachtig(er) te worden?

Beschrijving van de interventie/innovatie:

In 2018 implementeerde de Universiteit Maastricht intervisie tijdens de coschappen. Gedurende 3 jaar en tijdens 12 bijeenkomsten bespreken vaste groepjes van maximaal 8 studenten onder begeleiding van hun vaste coach ervaringen uit de praktijk waar ze anders mee om willen leren gaan. De bijeenkomsten worden gestructureerd aan de hand van de incidentmethode [1]. Het doel van de bijeenkomsten is het transformeren van ervaringen naar betekenisvolle leerervaringen om zo bij te dragen aan betere coping strategieën en meer veerkrachtigheid onder coassistenten.

Om inzicht te krijgen in de genoemde onderzoeksvragen maken we gebruik van een verklarend Mixed Methods design: 1) kwantitatieve analyse van longitudinaal verzamelde, geanonimiseerde studentevaluatielijsten onder alle 900 studenten, gevolgd door 2) drie focusgroep-interviews met studenten.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Uit voorlopige analyse van twee rondes evaluatielijsten (N= 160) blijkt dat studenten de intervisie van toegevoegde waarde vinden (gemiddelde score 4.1 op 5-punts Likertschaal). De coaches kregen gemiddelde scores variërend van 4.18 tot 4.65 op 5-punts Likertschaal voor de beoordeelde onderdelen.

Uit twee focusgroep-interviews (N=9 en N= 6) blijkt dat de meerwaarde zit in constructief geconfronteerd worden met jezelf wat zorgt voor bewustwording van het eigen gedrag en eigen aandeel in een ingebrachte situatie. Zich herkennen in elkaars problemen en het horen van alternatieve manieren van omgaan met, draagt bij aan leren relativeren en maakt veerkrachtiger.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Meerwaarde van intervisie staat of valt bij effectieve implementatie met daarbij bijzondere aandacht voor de kwaliteit van de coach m.b.t. het creëren van veiligheid binnen de groep en het stellen van de juiste vragen; het vinden van de juiste balans tussen de incidentmethode t.o.v. het vrij laten van de structuur; en het waarborgen van continuïteit binnen het curriculum en binnen de groep.

Referenties:

[1] Samen veranderen, een pleidooi voor intervisie. CJ Kruithof, P. Ventevogel, J.

Stekelenburg. Medisch contact nr 44, 30 oktober 2001.

[2] Praktijkboek Intervisie: Proces en Methoden. Monique Bellersen, Inez Kohlmann. 2016 Vakmedianet, Deventer.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee