Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Om medisch studenten te testen op hun kennis van farmacotherapie, maken de masterstudenten van het Erasmus MC de landelijke farmacotherapie eindtoets. Deze toets bestaat uit 60 meerkeuzevragen over 12 onderwerpen. Eerdere analyse van deze toets liet zien dat vragen over antistolling het hoogste foutpercentage hadden. In de praktijk kunnen fouten in het voorschrijven van antistollingsmedicatie leiden tot ziekenhuisopnamen en ernstige schade voor patiënten. Het doel van dit onderzoek was het vinden van een verklaring voor de suboptimale scores op het onderwerp antistolling op de landelijke farmacotherapie eindtoets bij medisch masterstudenten van het Erasmus MC.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
In dit retrospectieve cohortonderzoek werden 411 masterstudenten (sept’17-jan’20) geïncludeerd. Deze studenten hebben, inclusief herkansingen, 586 toetsen gemaakt. Allereerst werden de antistollingsvragen gecategoriseerd op basis van het onderwerp (bijv. indicatie), de geneesmiddelgroep (bijv. vitamine-K antagonisten) en of het een kennisvraag was of een toepasvraag. Hierna werd er een analyse van de vragen gedaan. De kwaliteit van de vragen werd beoordeeld. Ook werd er een overzicht gemaakt van het onderwijs over antistolling in het bachelor- en mastercurriculum. Tenslotte werden studenten middels een vragenlijst gevraagd naar hun perceptie van het antistollingsonderwijs en de wijze van voorbereiden voor de toets.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De analyse van de toetsresultaten liet zien dat de vragen over antistolling een hoog foutpercentage hebben (19% [10-25%]). Binnen de vragen over antistolling, hadden de vragen over perioperatief management een significant hoger foutpercentage (46%) in vergelijking met andere onderwerpen (gemiddelde P-waarde: 0.004). De kwaliteit van de vragen werd beoordeeld; 80% van alle vragen was van goede kwaliteit. Uit het curriculumoverzicht kwamen 8 onderwijsmomenten over antistolling in de bachelor en 9 in de master naar voren. De vragenlijst liet zien dat studenten voor de toets meer tijd besteden aan antistolling in vergelijking met andere onderwerpen. Als reden gaven studenten aan dat hun kennis over antistolling was weggezakt en dat zij het een moeilijk onderwerp vinden.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Antistolling is nog steeds één van de onderwerpen met een hoog foutpercentage op de landelijke farmacotherapie eindtoets, wat betekent verbetering nodig is. Het curriculumoverzicht liet zien dat onderwijs over antistolling geclusterd zit in het eerste jaar van de bachelor en het eerste jaar van de master. De belangrijkste aanbeveling is daarom om het onderwijs meer te verspreiden om zo de kennis op de voorgrond te houden. Deze verbetermogelijkheid van het onderwijs kan hopelijk tot betere scores op de landelijke farmacotherapie eindtoets leiden in de toekomst. Dit onderzoek wordt momenteel ook uitgerold in andere UMC’s.