Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Hedendaags zorgonderwijs beoogt het opleiden van professionals met de collaboratieve competenties voor het werken in interprofessionele teams, en de adaptieve expertise om dat te blijven doen ondanks de complicerende zorgpraktijk. Interprofessioneel onderwijs, gericht op feedback, wordt vaak aangewezen als manier om dit doel te bereiken. Echter, met name prescriptief onderzoek over interprofessionele feedback is er tot dusver nog weinig. In deze studie ontwikkelen we een raamwerk van principes voor interprofessionele feedbackdialoog om zorgonderwijs te ondersteunen.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Hoewel recent onderwijsonderzoek feedback idealiter conceptualiseert als een dynamisch proces van co-constructie (Ajjawi 2019), is de zorgpraktijk (waar traditionele ideeën van feedback als gift heersen) daarvoor mogelijk niet klaar. In deze studie stellen we daarom (middels de inhoud en structuur van ons raamwerk) een focus voor op de gedeelde verantwoordelijkheid van gever en ontvanger voor het proces van die ontvanger, als middenweg die, hoewel een versimpeling zijnde van moderne conceptualisaties, de transfer hiervan naar de praktijk vereenvoudigd. Daarnaast brengt de interprofessionele zorgcontext (t.o.v. een monoprofessionele) aanvullende uitdagingen voor het feedbackproces proces met zich mee die bij (onderwijs voor) deze dialogen een andere aanpak vragen dan in algemenere onderwijssettingen (Miles, 2020). In deze studie beschrijven we daarom ook hoe feedbackdialoog en –onderwijs deze uitdagingen kan aankaarten.
Middels een critcal review van de interprofessionele feedbackliteratuur, is een initieel raamwerk van principes ontwikkeld. Dit was input voor een expert panel van twee rondes onder internationale, vooraanstaande wetenschappers op het gebied van feedback (n=5) en interprofessioneel onderwijs (n=5). Deze experts kregen het initiële raamwerk voorgelegd en hen werd gevraagd om verbetersuggesties en om hun individuele instemming met de inhoud en structuur aan te geven.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Het expert panel resulteerde in het Westerveld raamwerk1, gestructureerd rondom zeven feedbackdialoogcriteria: Open en Respectvol; Relevant; Timing; Dialoogvorm; Responsief;Gericht op begrip;en Gericht op actie. Het volledige raamwerk bevat een centrale kolom met de criteria, naastgelegen kolommen met feedbackdialoogprincipes voor gevers en voor gebruikers, en uiterste kolommen met toevoegingen die van belang zijn in een interprofessionele contex.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Het Westerveld raamwerk1 biedt ondersteuning aan studenten en docenten in interprofessioneel feedbackonderwijs en draagt hiermee bij aan hun feedbackgeletterdheid.Het kan onder andere gebruikt worden voor het ontwerpen van onderwijsinterventies,(laten)opstellen van leerdoelen, analyseren van voorbeelden en reflecteren op ervaringen.Het structureren van gever-en gebruikerskolommen rondom dezelfde criteria, benadrukt de gedeelde verantwoordelijkheid van beide deelnemers aan feedbackdialoog.
Referenties:
Ajjawi, R., & Regehr, G. (2019). When I say … feedback. Medical Education, 53(7), 652–654. https://doi.org/10.1111/medu.13746
Miles, A., Ginsburg, S., Sibbald, M., Tavares, W., Watling, C., & Stroud, L. (2021). Feedback from health professionals in postgraduate medical education:
Influence of interprofessional relationship, identity and power. Medical Education, 55(4), 518–529. https://doi.org/10.1111/medu.14426