Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Tijdens de opleiding tot arts zijn klinisch redeneren en monodisciplinair overleg belangrijke competenties. In de huidige online onderwijsvormen zijn deze competenties relatief lastig over te brengen.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
The Medical Exhibition Seminar is een innovatieve lesvorm en winnaar van Beste Praktijk Paper NVMO 2017. Deze les richt zich speciaal op het verwerven van deze competenties en is tijdens de COVID pandemie omgebouwd naar een online versie in Microsoft Teams.
Ter voorbereiding krijgen de studenten een lijst met 25 gynaecologische diagnosen waarvan wordt verwacht dat zij deze globaal kennen. De les begint centraal met een introductie waarna de studenten in groepjes van drie worden verdeeld over breakout-rooms. In elke breakout staat een presentatie klaar met 25 afbeeldingen. Deze bevatten een symptoom, diagnostiek of therapie van het bijbehorende ziektebeeld. Tevens staat er een formulier met 25 klinisch vignetten klaar. In de breakout-rooms doorlopen de studenten de afbeeldingen om te beschrijven en bediscussiëren wat zij zien. Zij proberen gezamenlijk tot de juiste diagnose te komen en het klinische vignet te matchen. De docent ‘loopt rond’, door wisselend deel te nemen aan alle verschillende breakout-rooms. Zo kunnen de groepjes waar nodig advies en uitleg vragen. Tot slot worden de diagnosen en de stellingen plenair besproken.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De les werd gegeven aan vier groepen van 14-30 studenten met een totaal van 97 deelnemers(masterjaar 1 geneeskunde).Direct na afloop werd online en anoniem geëvalueerd(respons 75,3%).Antwoorden werden gegeven op een 5-point Likert scale(1=zeer mee oneens en 5=zeer mee eens).De opzet en inhoud werden goed gewaardeerd(mean 4,5 en 4,4).De werkvorm droeg bij aan de leerdoelen klinisch redeneren(mean 4,6)en mono-disciplinair overleg(mean 4,2). De studenten vonden de werkvorm erg leuk om te doen(mean 4,5).Vergeleken met andere online werkvormen werd de les zeer goed gewaardeerd. De nieuwe werkvorm werd beter beoordeeld dan hoorcolleges (80%), interactieve werkcolleges (80%),werkgroepen(59%)en e-modules(80%).Studenten ervaringen: enkele tops “interactief, creatieve en visuele manier van leren, erg leuk om te doen, goede oefening klinisch redeneren, stimuleert tot nadenken”. Enkele tips “instructie duidelijker, veel stellingen, kort de tijd”
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Deze nieuwe online werkvorm is een zeer goede aanvulling op de conventionele online lesmethoden en kan eenvoudig worden geïmplementeerd in de dagelijkse praktijk. Studenten waarderen deze vorm van lesgeven enorm vanwege het interactieve en klinische karakter. De werkvorm lijkt ook online geschikt voor de competenties klinisch redeneren en monodisciplinair overleg. Doordat de studenten deelname aan de les leuk vinden en zelf actief bezig zijn, zal de lesstof waarschijnlijk beter worden onthouden.
Referenties:
Henningsohn L, Dolk A. The medical exibition seminar. Clin Teach 2014;11:219-224.
Friedlander MJ, Andrews L et al. What can medical education learn from the neurobiology of learning? Acad Med 2011;86:415-20.