Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Binnen de bacheloropleiding Biomedische Wetenschappen staat de ontwikkeling van studenten als jonge onderzoekers centraal. Praktijkonderwijs vormt daarom een belangrijk onderdeel van het curriculum. Van oudsher ligt de nadruk hierbij vaak op de uitvoer van onderzoek, terwijl het ontwerpen van onderzoek geen of slechts beperkte aandacht krijgt. De opleiding is daarom gestart met een onderwijsinnovatietraject waarmee research-based learning1 in het algemeen, en het trainen van het ontwerpen van onderzoek in het bijzonder, sterker ingebed worden.
Zo ook de eerstejaars cursus Genoom, waar de studenten zich verdiepen in de moleculaire mechanismen achter (de modulatie van) genexpressie en hoe dit proces in de praktijk onderzocht kan worden. Hiertoe doorgronden de studenten tijdens een serie werkcolleges, aan de hand van een bepaalde casus, de theorie achter verschillende biomedische technieken. Tijdens practica oefenen zij met de praktische uitvoer van een selectie van deze technieken. De context van deze experimenten stond oorspronkelijk echter los van de casus die in de werkcolleges behandeld wordt.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Om meer verbinding tussen de cursusonderdelen te creëren is besloten om het practicum te verweven met de casus uit de werkcolleges. Daarnaast is voor het gehele casusonderwijs de digitale tool LabBuddy® geïmplementeerd, waarmee studenten worden uitgedaagd om zelf een onderzoeksontwerp vorm te geven. Ter afronding van dit casusonderwijs maken de studenten een kennisclip waarin zij het uitgewerkte onderzoek toelichten aan een lekenpubliek.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De evaluatie, bestaande uit evaluatievragenlijsten (n=83 respondenten) en focusgroepen met zowel studenten (n=2) als docenten (n=5), laat zien dat studenten de geïmplementeerde interventie enthousiast hebben ontvangen (overall score: 4.3/5). Zij waardeerden dat meerdere onderwijsactiviteiten rondom een centrale casus waren ingericht en gaven aan dat het stapsgewijs opbouwen van het onderzoeksontwerp hen hielp een goed overzicht van de lesstof te krijgen én te bewaren. De afsluitende kennisclip-opdracht vonden ze een passende afronding van het casusonderwijs. De beoordeling van deze opdracht toonde aan dat studenten een goed inzicht in de verschillende technieken en de casus in het algemeen hadden verkregen (gemiddeld cijfer: 7.6/10). Ook de docenten waren positief over de doorgevoerde vernieuwingen binnen het casusonderwijs.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Deze bevindingen suggereren dat het vormgeven van een onderzoeksontwerp het inhoudelijk begrip van studenten vergroot. Daarnaast helpt een centrale kaderstelling gedurende meerdere onderwijsactiviteiten studenten om hun kennis over theorie en praktijk stapsgewijs te vergroten, waarmee een diepere leerervaring wordt gecreëerd. Tot slot laten we zien dat LabBuddy® niet alleen waardevol is voor de ondersteuning van practica, maar ook van andere onderwijsvormen waarin het ontwerpen van onderzoek centraal staat.
Referenties:
Huet I (2018) Research-based education as a model to change the teaching and learning environment in STEM disciplines. European Journal of Engineering Education, 43(5):725-740