Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Team-Based Learning (TBL) is een instructiestrategie die studenten stimuleert tot dieper leren en de ontwikkeling van leerteams ondersteunt. Deze strategie bestaat uit een gestructureerde reeks leeractiviteiten, onderverdeeld in drie fasen: de voorbereidingsfase, de readiness assurancefase en de applicatiefase. Bij TBL, gebaseerd op de uitgangspunten van de sociaal constructivistische leertheorie, is het leren binnen en tussen de teams een essentieel onderdeel van de didactiek. Op basis van de onderliggende theorie van TBL wordt aangenomen dat dit teamleren met name plaatsvindt in de applicatiefase van het TBL-proces. Hiervoor is echter nog geen empirisch bewijs.
Om te kunnen spreken van teamleren moeten in ieder geval de drie basis gedragsdimensies van teamleergedrag aanwezig zijn: sharing, co-construction en constructive conflict (Meeuwissen, Gijselaers, Wolfhagen & Oude Egbrink, 2020, Decuyper, Dochy & Van den Bossche, 2010).
Een hoge kwaliteit van teamleren draagt positief bij aan de prestaties van studenten. Om te weten of er sprake is van teamleren in de TBL applicatiefase is inzicht nodig in welke gedragsdimensies van teamleergedrag zich voordoen bij teamleden van TBL-groepen in de applicatiefase van het TBL-proces. Informatie hierover maakt gerichter onderzoek en gerichtere interventies ten behoeve van het optimaliseren van teamleren in de applicatiefase van TBL mogelijk.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Om te achterhalen of en in welke mate er sprake is van teamleren in de applicatiefase van TBL hebben wij 12 TBL-groepen, elk bestaande uit zes tweedejaarsstudenten Geneeskunde van Universiteit van Amsterdam, in twee TBL-applicatiesessies geobserveerd en opnames gemaakt van de momenten waarop zij als team werkten aan hun applicatieopdrachten. De opnames worden volledig getranscribeerd en de transcripten worden gecodeerd en geanalyseerd volgens directed content analyses (DCA), zoals beschreven volgens Hsieh en Shannon (2005). Bij DCA wordt bij codering en analyse uitgegaan van een basis die wordt geboden door bestaande theorie. Deze basis wordt verder ontwikkeld terwijl aan en met de data wordt gewerkt (Hsieh & Shannon, 2005). Voorafgaand aan het coderen hebben wij dan ook op basis van bestaande theorie van teamleren een coderingsschema opgesteld. Aan de hand van dit schema onderzoeken we welke gedragsdimensies van teamleergedrag we bij TBL-groepen in de applicatiefase kunnen identificeren.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De verzamelde data (8 ½ uur beeld en geluidsmateriaal) wordt op dit moment gecodeerd en geanalyseerd. De resultaten zullen gepresenteerd worden.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Implicaties voor de praktijk zullen geprestenteerd en bediscussieerd worden.
Referenties:
Decuyper, S., Dochy, F., & Van den Bossche, P. (2010). Grasping the dynamic complexity of team learning: An intergrative model voor effective team learning in organisations. Educational Research Review, 5, 111-133.
Meeuwissen, S.N.E., Gijselaers, W.H., Wolfhagen, I.H.A.P.,& Oude Egbrink, M.G.A. (2020). When I say … team learning. Medical Education, 54, 784-785.