Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In het huidige gezondheids- en opleidingsklimaat wordt de persoonlijke context van de patiënt steeds belangrijker. Een hierop aansluitend opkomend en veelbesproken concept is “Positieve Gezondheid” – een bredere kijk op gezondheid in plaats van louter de fysieke klachten. Dit klinkt erg aantrekkelijk in het kader van het leveren van waardegedreven zorg, maar hoe ervaart de zorgprofessional in opleiding dit concept? Is het voor de zorgprofessional toepasbaar binnen de huidige structuur van de klinische praktijk en die van de opleiding? En hoe vertaalt zich dat in waardegedreven besluitvorming?
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Tijdens poliklinische consulten bij de KNO- en MDL-afdeling werd “Positieve Gezondheid” als gesprekstool ingezet. Arts-assistenten in opleiding tot specialist werden bevraagd over hun ervaringen met het gebruik van de gesprekstool. Focus op aandachtspunten, toepassing en gebruiksgemak, alsook de impact op waardegedreven zorg werden kwalitatief onderzocht.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De AIOS hadden een bivalente ervaring met het gebruik van de “Positieve Gezondheid” gesprekstool. De AIOS gaven voornamelijk drie voordelen aan: (i) een beter inzicht in de context en het functioneren van de individuele patiënt, (ii) een veranderde dynamiek in de communicatie tussen AIOS-patiënt en (iii) een toegenomen bewustwording van waardegedreven zorgaspecten; nl. patiënt gerelateerde uitkomsten en gezondheidszorg kosten. De keerzijdes van de medaille waren vervolgens: (i) twijfels over de relevantie van de gehele tool, (ii) grenzen van het expertisegebied van gespecialiseerde medische professionals en (iii) een gebrek aan afbakening in de klinische praktijk.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De gesprekstool is waardevol en inzetbaar voor AIOS tijdens poliklinische consulten met nieuwe of ‘onbekende’ patiënten, alsook tijdens vervolgconsulten bij patiënten met multidimensionale klachten. AIOS waarderen de inzet van de tool met name in het geval van chronische aandoeningen en in de generalistische zorg. Het gebruik van de tool levert waardevolle patiëntinformatie op die verder reikte dan de lichamelijke gezondheid, bevordert de betrokkenheid van de patiënt tijdens het gesprek en faciliteert de afstemming van het behandelplan op de behoeften van de individuele patiënt. De tool lijkt minder geschikt voor eenvoudige klachten, duidelijk afgebakende hulpvragen en periodieke vervolgconsulten. Ook was het niet geschikt voor zeer gespecialiseerde zorg omdat het een overvloed aan algemene informatie opleverde. Mits correct gebruik van de tool – timing en doelgroep – blijkt de gesprekstool een veelbelovende strategie om waardegedreven zorgverlening te stimuleren.
Referenties:
Huber M et al. (2016) Towards a “patient-centred” operationalisation of the new dynamic concept of health: A mixed methods study. BMJ Open 6:1–11