Context / probleemstelling of aanleiding
Probleemstelling:
Geneeskunde studeren in het buitenland wordt steeds populairder. Ook in Nederland bieden twee universiteiten Engelstalige programma’s aan waaraan zowel Nederlandse als internationale studenten deelnemen. Dergelijke opleidingen, International Medical Programmes (IMPs), in m.n. (Oost) Europa, Azië en het Caribisch gebied trekken een diverse groep studenten. Na afstuderen kunnen zij over de hele wereld praktiseren, met vaak een moeizame transitie naar een nieuw land en zorgsysteem1.
IMPs kennen specifieke uitdagingen voor curriculumontwerp. Een ‘simpelweg’ vertaald programma voldoet niet, maar hoe deze studenten wel het best voorbereid kunnen worden op hun toekomstige internationale werkomgeving is een complex vraagstuk, waar ook docenten in de praktijk mee kampen2.
In deze studie verkennen we de ervaringen van oud-studenten van IMPs in de eerste jaren na afstuderen, middels de vragen:
1/ Welke overwegingen rapporteren deze jonge artsen rondom waar en waarin ze willen specialiseren? 2/ Hoe goed voelen ze zich door het IMP curriculum voorbereid op de transitie naar hun (internationale) carrière?
Antwoorden op deze vragen kunnen bijdragen aan curriculumontwerp voor IMPs, maar zijn ook relevant voor andere geneeskundeopleidingen die internationalisering een plek in het curriculum willen geven.
Methode:
In deze longitudinale, mixed-methods studie betrokken we zeven International Medical Programmes in China, Hongarije, Italië, Indonesië, Letland, Nederland en Polen. In 2017 en 2018 includeerden we in totaal 188 laatstejaars studenten met dertig nationaliteiten. Ze vulden rond het afstuderen een baseline vragenlijst in, en we nodigden hen daarna jaarlijks uit voor een vervolgenquête. 42 deelnemers voltooiden alle follow-up lijsten tot maximaal drie jaar na afstuderen. De vragenlijsten bevatten open en gesloten vragen over o.a. beroepskeuze, woonplaats, transitie-ervaringen en curriculumevaluatie. Negen deelnemers waren daarnaast bereid om in jaarlijkse semi-gestructureerde interviews dieper op hun ervaringen in te gaan.
Data-analyse verliep parallel aan de dataverzameling. In een multidisciplinair team verrichtten we een thematische analyse van de kwalitatieve data in de vragenlijsten en de interviews, en vulden de bevindingen aan met beschrijvende statistiek van de kwantitatieve interviewdata. Iteratieve analyse en discussie over de longitudinale ontwikkeling van de perspectieven leidden tot de resultaten zoals hieronder beschreven.
Resultaten (en conclusie):
We onderscheiden twee typische studentenprofielen binnen IMPs. In het ene profiel passen studenten die hoe dan ook arts willen worden, in hun eigen land vaak niet toegelaten werden, en die de nadelen van het ‘studeren in het buitenland’ voor lief nemen, meestal met het doel in hun eigen land te praktiseren. In het andere profiel passen studenten die bewust kiezen voor een internationale opleiding, daar vooral veel voordelen in zien en die ook een internationale carrière ambiëren.
Twee jaar na afstuderen werkt de meerderheid (>70%) van de deelnemers in een ander land dan waar ze studeerden. Over het algemeen voelen zij zich goed voorbereid, maar ervaarden moeilijkheden met registratie van diploma’s, sollicitaties, taalvaardigheid en het wennen aan een nieuw zorgsysteem. Afstudeerders suggereren diverse mogelijke curriculumaanpassingen, waaronder begeleiding bij internationale carrièreoriëntatie, mogelijkheden tot netwerken middels o.a. stages in een land naar keuze en specifieke training ter voorbereiding op licentie-examens.
Discussie :
Onze resultaten vullen bestaande studies over curriculuminternationalisering aan met een focus op ondersteunende elementen in het curriculum. De bevindingen voegen ook een ‘undergraduate’ perspectief toe aan de literatuur over ‘International Medical Graduates’.
Internationale geneeskundeopleidingen bieden unieke kansen voor zowel studenten als instituten, en vereisen een unieke combinatie van een goed basiscurriculum met specifieke elementen die de transitie naar een internationale carrière vergemakkelijken.
Referenties:
Sockalingam, Sanjeev, et al. “A framework for understanding international medical graduate challenges during transition into fellowship programs.” Teaching and learning in medicine4 (2014): 401-408.
Brouwer, Emmaline, et al. “Educating universal professionals or global physicians? A multi-centre study of international medical programmes design.” Medical teacher2 (2020): 221-227.