Back to the future: Covid19-innovaties in docentprofessionalisering behouden voor de toekomst

Informatie
Auteurs
A.D. Diemers
A.I. Levert
J. den Bandt-Bloemzaad
K.R. Timmermans
Organisatie
Amsterdam UMC loc. AMC
UMC Groningen
UMC Utrecht
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

In maart 2020 werden we met z’n allen ineens de toekomst in geslingerd:van de een op de andere dag moesten docenten hun onderwijs omzetten naar een digitale vorm.De meeste docenten waren toen nog nauwelijks bekend met Zoom, break-out rooms of Padlet,maar werden gedwongen om zich in korte tijd bekend te maken met deze,en nog veel meer, online tools.

Naast de technische uitdagingen, moesten ook de onderwijswerkvormen een ware transformatie ondergaan. Het was al bekend, dat activerende onderwijsvormen voordelen hebben voor de leeropbrengsten bij studenten ten opzichte van meer passieve onderwijsvormen als hoorcolleges(Deslauriers, L., Schelew,E. & Wieman, C. , 2011).Deze kennis werd nu nog belangrijker, want praten tegen 2-dimensionale poppetjes op een scherm bleek behalve weinig op te leveren ook weinig motiverend te zijn voor docenten én studenten.

Waar de invoering van meer online – en meer activerend onderwijs eerder vaak een langdurig proces was, bevonden we ons ineens een stroomversnelling vol kansen en mogelijkheden voor onderwijsinnovaties: docentprofessionalisering heeft een flinke stap in de toekomst gemaakt.Maar hoe nu verder…De goede onderwijsinnovaties willen we graag behouden, maar wanneer we te zijner tijd weer meer offline les zullen gaan geven, is het gemakkelijk om terug te vallen in oude gewoonten:old habits die hard.

Om te kunnen blijven profiteren van de doorgemaakte onderwijsinnovaties, willen we, vanuit de werkgroep docentprofessionalisering, ingaan op hoe we deze vers opgedane kennis en kunde kunnen blijven inzetten. Hierbij kan zowel de ervaring van de doelgroep(docenten/opleiders, maar ook studenten/ aios)gecombineerd worden met de ervaringen vanuit onderwijskundige kennis en ervaring. Juist door de ervaringen van de verschillende doelgroepen te combineren kunnen we komen tot goede elementen van een toekomstbestendige docentprofessionalisering.

Doel:

Na het bijwonen van de ronde tafel hebben de deelnemers een aantal persoonlijke concrete voornemens geformuleerd: welke elementen van docentprofessionalisering wil je graag behouden in de toekomst, wanneer (een deel van) docentprofessionalisering weer offline zal zijn. Waar ligt de behoefte om je verder te blijven professionaliseren in onderwijs / opleiden?

Doelgroep:

Docenten, opleiders, studenten, aios, onderwijskundigen

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Tijdens de bijeenkomst bespreken we aan de hand van ervaringen van deelnemers en de literatuur welke voorwaarden er zitten aan het ontwerpen van activerend,online onderwijs(om zo de leereffectiviteit en verbondenheid te vergroten, net als bij het onderwijs aan studenten/aios).Tot slot zullen de deelnemers aan de slag gaan met het formuleren van concrete onderwijsactiviteiten die ze graag willen behouden of implementeren in de(offline)toekomst.

Tijdens de bijeenkomst werken we via ‘leading by example’:we zullen zelf ook verschillende onderwijsvormen en tools gebruiken die deelnemers kunnen gebruiken als inspiratie voor hun eigen werkzaamheden.

Referenties:

Graffam,B.(2007).Active learning in medical education:Strategies for beginning implementation.Medical Teacher,29(1), 38–42.

https:

//doi.org/10.1080/01421590601176398

Max aantal deelnemers :

30

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee