Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Studentenwelzijn staat sinds de coronacrisis extra onder druk. Digitaal onderwijs werd de norm en geneeskundestudenten moesten zich aanpassen aan een volledig veranderd studieprogramma. Uit de jaarlijkse enquête van De Geneeskundestudent blijkt dat 50% (n=1782) van de geneeskundestudenten studie-gerelateerde zorgen ervaart als gevolg van de coronacrisis. Deze zorgen gaan hoofdzakelijk over het onvoldoende behalen van leerdoelen tijdens coschap en de kwaliteit van hun diploma (‘coronadiploma’). Tevens geeft ruim de helft van de geneeskundestudenten aan dat door online onderwijs hun productiviteit vermindert. Van de eerstejaars studenten geeft 55% (n=306) aan dat ze eenzaamheid ervaren.
Geneeskundestudenten zijn vaak uitgeput en hebben daarbij een hoog risico op een burn-out. Van de bachelorstudenten scoort 23,3% (n=441) hoog tot zeer hoog op uitputting op de Burn-out Assessment Tool (BAT). Onder masterstudenten is dit zelfs 26,9% (n=467). Op basis van de uitputting die gemeten is middels de BAT, loopt 18,2% (n=346) van de bachelorstudenten en 21,1% (n=366) van de masterstudenten een hoog tot zeer hoog risico op het krijgen van een burn-out. Momenteel zijn wij bezig met het identificeren van factoren die samenhangen met een hoge mate van uitputting. De resultaten van dit onderzoek zullen bekend zijn ten tijde van het NVMO-congres en zullen gebruikt worden tijdens deze rondetafelsessie.
Doel:
Aan de hand van diverse stellingen een brede discussie mogelijk maken met betrekking tot het welzijn van geneeskundestudenten. Tijdens deze discussie zal er onder andere gesproken worden over de rol van faculteiten, studenten en andere partijen in het verbeteren en bewaken van studentenwelzijn.
Doelgroep:
Studenten, studieadviseurs, opleiders, opleidingscoördinatoren, vertrouwenspersonen en onderwijskundigen.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
De rondetafelsessie zal starten met een introductie van het onderwerp aan de hand van de enquêteresultaten van De Geneeskundestudent, aangevuld met relevante literatuur. Daarna wordt aan de groep enkele stelling over studentenwelzijn voorgelegd, die in kleine groepjes bediscussieerd worden. Stellingen kunnen gaan over de manier waarop faculteiten, studenten en andere partijen betrokken zijn bij het welzijn van geneeskundestudenten. De focus zal hierbij liggen op de mogelijkheden om dit in de toekomst te verbeteren. De uitkomsten van de groepsdiscussies zullen plenair worden teruggekoppeld, waarna de verschillende groepen kunnen reageren op elkaars uitkomsten. De sessie zal door de moderators worden afgesloten met een conclusie en aanbeveling.
Referenties:
Max aantal deelnemers :
30