Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Online peer feedback & kolomoverstijgend interprofessioneel leren
Doel:
Interprofessioneel samenwerken is steeds belangrijker in de zorg. De interprofessionele samenwerkingscompetenties ontwikkelen (toekomstige) beroepsprofessionals met name in de dagelijkse praktijk. Een belangrijk aspect van de competenties interprofessioneel samenwerken is dat zorgprofessionals van verschillende achtergronden en denkniveaus in staat zijn om betekenisvolle feedback aan elkaar te kunnen geven. Hierdoor leren ze samen en zijn ze in staat om met elkaar de kwaliteit van zorg te verbeteren.
Om de ontwikkeling van de competentie interprofessionele samenwerking te stimuleren zijn in Zuid-Limburg diverse Communities of practices opgezet. Studenten van verschillende achtergronden ontmoeten elkaar tijdens hun stageperiode om van, over en met elkaar te leren. In de praktijk blijkt het een logistieke uitdaging om de studenten bij elkaar te brengen op de werkplek. Roosters vanuit opleiding en stagesetting zijn moeilijk op elkaar af te stemmen. Het gevolg is dat het aantal ontmoetingen beperkt blijft en daarmee ook de ruimte om samen te reflecteren.
Om de diepgang van het gezamenlijk leerproces te versterken zonder dat de studenten elkaar extra momenten live hoeven te zien, is het onderwijsprogramma INTER-ACTIE ontwikkeld. In INTER-ACTIE is peer feedback via een blended learning aanpak geïntegreerd in het interprofessioneel werkplekleren. We gebruiken bestaande digitale tools. INTER-ACTIE wordt momenteel uitgetest binnen bestaande Communities of Practices.
Het doel van de workshop is kennismaking met de inhoud en aanpak van INTER-ACTIE en de manier waarop de peer feedback tussen studenten van mbo, hbo en wo is vormgegeven. Op basis hiervan willen we met de deelnemers verkennen hoe INTER-ACTIE zou passen binnen ieders eigen organisatie en context.
Doelgroep:
De doelgroep bestaat uit geïnteresseerden in de volgende kenmerken van INTER-ACTIE, namelijk:
Versterken van interprofessioneel werkplekleren;
Het aanleren van geven en ontvangen van peer feedback;
Een aanpak van blended learning;
Het faciliteren van een gezamenlijk leerproces door studenten van verschillende achtergronden en niveaus (mbo, hbo, wo).
Opzet: activiteiten en opbrengst:
1. Opening
2. Achtergrond INTER-ACTIE
3. Demonstratie INTER-ACTIE
4. Verkennend gesprek aan de hand van de Zes Hoeden van De Bono, zodat de volgende perspectieven systematisch worden besproken:
wat zijn de vragen, gevoelens, voordelen, belemmeringen, kansen en vervolgstappen als het gaat om toepassing van INTER-ACTIE in de eigen context
5. Afsluiting met take home messages
Referenties:
Max aantal deelnemers :
30